Toekomstproject 3e klas

Tijdens de projectweek hebben de leerlingen van klas 3 deelgenomen aan het toekomstproject. Wederom een volledig in eigen huis vormgegeven project, dit keer in samenwerking met Nowhere, een cultureel/educatieve instelling. Het project heeft als doel de leerlingen inzicht te geven in de eigen dromen en ambities en die te verbinden met studies en beroepen. Vooral door het bieden van een venster op de wereld na de middelbare school proberen we hier vorm aan te geven. Dit doen we tijdens het project door ontmoetingen te organiseren met professionals, oud-leerlingen, een filmprogramma en Ted-x talks. Persoonlijke verhalen staan hierbij centraal.

Vooral de Ted-talks bleken een schot in de roos. Heel nuttig om uit de praktijk te horen hoe het is om advocaat te zijn of om de stap van Comenius naar studie te maken. Wat komt daar eigenlijk bij kijken? Kun je jezelf blijven of moet je jezelf helemaal opnieuw uitvinden? Is er sprake van racisme op de arbeidsmarkt? Alle sprekers vonden de juiste toon om leerlingen mee te nemen in het verhaal van hun zoektocht naar baan, studie en vooral inspiratie. Belangrijk voor onze leerlingen!

De kloof tussen “wens” en concrete inspanning is voor veel leerlingen groot. Juist daarom heel nuttig uit de eerste hand te horen hoeveel mogelijkheden er zijn. Tot slot hebben de leerlingen met elkaar gesproken over hun doelen en dromen, deze zijn vanaf volgende week zichtbaar op zelfgemaakte polaroids in het Ecolab.

Floor Stevens