Wie was J.A. Comenius

Onze school is vernoemd naar Jan Amos Comenius (1592-1670). Hij was een wetenschapper uit Tsjechië die vanwege zijn geloofsovertuiging moest vluchten uit zijn eigen land. Hij kwam toen in Amsterdam terecht.

In de hal van de school zie je een kunstwerk hangen met zijn portret. Bij de geschiedenisles leer je over de waarden interconfessioneel en intercultureel waar hij voor stond.

Wij zijn allen burgers van één wereld

“Een mens haten, omdat hij elders is geboren, omdat hij een andere taal spreekt,
omdat hij anders over dingen denkt, omdat hij minder of meer dan jij weet,
wat een onbegrip!
Want wij zijn allen mensen en dus niet volmaakt. Wij hebben allemaal
behoefte aan hulp. Niemand is zonder verplichtingen jegens anderen.”

Comenius gebruikt misschien ouderwetse Nederlandse woorden, maar ze zijn nog altijd actueel. We hebben immers allemaal een andere achtergrond. Ieder van ons is anders. We willen meedoen in de wereld. We willen gelijke kansen. We willen de wereld veroveren!

In Naarden kun je het Comeniusmuseum vinden. Kijk ook eens op hun website.