Overal ICT in de school

Het Comenius maakt intensief gebruik van ICT in het onderwijs, bij alle vakken. De meeste lesmethoden ondersteunen bovendien de lesboeken met actieve methodesites en video’s. Leerlingen krijgen zo hun lesstof op verschillende manieren aangeboden, dit maakt het leren interessanter en leuker. Bij een aantal vakken wordt de lesstof ook aangeboden in de elektronische leeromgeving Moodle of in Microsoft Teams. Op deze wijze kun je overal leren en werken aan je opdrachten.

Informatica als examenvak

Informatica voor de bovenbouw is een keuzevak. Het vak kan gekozen worden bij elk profiel en er wordt geen bepaalde voorkennis gevraagd, ook hoef je echt geen wiskundeknobbel te hebben. Je hebt er bij veel vervolgopleidingen veel aan. Je leert wat programmeren is, wat informatiesystemen zijn, begrijpt hoe een computer werkt en communiceert en hoe een database opgebouwd is. Er bestaat (nog) geen Centraal Schriftelijk Examen voor, het vak wordt vooralsnog afgesloten met een Schoolexamen.

Werken met computers in klas 1 en 2

In de onderbouw hebben de klassen 1 en 2 elk jaar één lesuur mediawijsheid in het computerlokaal. Deze lessen zijn bedoeld om de computervaardigheden van de leerlingen te verhogen. Vooral hoe je het gebruikt voor je vakken.

Mediawijsheid betekent: wijs leren omgaan met digitale media. Wat je nodig hebt om actief en bewust deel te kunnen nemen aan de mediasamenleving. Op een veilige en verantwoorde manier. Om bijvoorbeeld onderzoek te doen, werkstukken te maken, presentaties voor te bereiden en mooie verslagen in elkaar te zetten.

Goedkope software en hardware voor ouders en leerlingen

Een goede school-uitrusting houdt anno nu niet op bij een goed gevulde etui en een nieuwe agenda. Je digitale uitrusting is minstens zo belangrijk. Is je computer nog snel genoeg? Is je software up to date? Kun je goed genoeg met die software werken? Als het antwoord op ten minste één van deze vragen nee is, is het tijd om een kijkje te nemen op Slim.nl . Want daar betaal je veel minder dan bij andere winkels. Dat komt omdat je (ouder van een) leerling van een middelbare school/mbo-student bent. Slim.nl onderhandelt speciale licentieovereenkomsten voor onderwijs met (software)leveranciers als Microsoft, Adobe, Apple, HP, Dell en Norton. Daar profiteer jij van!