Vwo+

Ons vwo-plusprogramma is tweejarig aanvullend onderwijs voor vwo’er die méér willen. We starten al in de brugklas met uitdagende thema’s. Je gaat dan in zes modules helemaal de diepte in. Je gaat anders denken en doen. En je leert beter samenwerken. In elke module komen verschillende vakken aan bod.

Er komt ict en techniek aan te pas. Je leert programmeren, je gaat aan de slag met robotica, met Lego Mindstorms bouw je slimme apparaten vol elektromotoren en sensoren, je doet van biologisch onderzoek in de buurt, je gaat in gesprek met media-experts en gaat een eigen nieuwsitem of documentaire maken. Elke module duurt ongeveer vijf weken, meestal twee uur per week.

Dit zijn de zes modules

We Create                            it & techniek
We Xplore                            ecologie
We Design                            exact
We Know                              media en maatschappij
We Care                                sociale duurzaamheid
We Communicate               mediakennis en contact met leerlingen van scholen in andere landen

We Create

Zou je het leuk vinden om te leren coderen en aan de slag te gaan met robotica? Dat kan bij ons vwo+ programma. Spelenderwijs leer je coderen en ga je aan de slag met robotica. Ook ga je spannende nieuwe dingen ontdekken over wiskunde. Wist je dat er om je heen heel veel wiskunde is? Je gaat samen met de juf en meester bijvoorbeeld de ‘gulden snede’ ontdekken.

We Xplore

Buiten school doe je echt biologisch onderzoek. Doe vooral geen nieuwe kleren aan. We worden waarschijnlijk lekker vies. Je onderzoeksuitkomsten worden op je eigen website, die je zelf hebt gebouwd (!), geplaatst.

We Design

Aan de hand van kettingreacties die je zelf mag bouwen, waar we ook Lego Mindstorm voor gebruiken, leer je al in klas 1 heel veel over natuurkundige krachten.

We Know

In onze samenleving kom je doorlopend in aanraking met media. YouTube, Instagram, Facebook, Snapchat, Twitter, het gaat zo snel dat het je soms gaat duizelen. Wat is fake news, wat zijn deep fakes en wat zijn ouderwetse media? We gaan onderzoeken hoe media eigenlijk werken en denken na over onze maatschappij net als bij maatschappijwetenschappen en geschiedenis. Je gaat praten met experts, we gaan onderzoeken hoe je betrouwbare informatie kunt vinden, we gaan ontdekken wat jij eigenlijk zelf te vertellen hebt en je leert hoe je een nieuwsitem kunt maken.

We Care

Sociale duurzaamheid betekent: hoe zorgen we voor elkaar in de wereld? We kijken naar de zeventien UNESCO-doelen. Hiermee ontwikkelen we een mooi project.

We Communicate

We zijn allen van een wereld! Dat heeft Jan Amos Comenius heel lang geleden al gezegd. Tijdens We Communicate gaan we onder andere contact maken met leeftijdsgenoten in bijvoorbeeld Engeland, Duitsland en Frankrijk om tegelijkertijd ook onze talen te oefenen.