Texelreis 2e klassen

De Texelreis voor de tweede klassen vond dit jaar plaats van 26- t/m 28 september. Het voelde dit jaar als een lakmoesproef, we wilden een bruisender reis dan afgelopen jaren. Met een volle bus en een herzien programma vertrokken we woensdagochtend richting Den Helder. De wens was om dit jaar de leerlingen meer echte “ervaringen” te bieden en zelf avonturen te laten beleven in de mooie Texelse natuur. De rit naar de pont is vaak een goede indicator voor de reis als geheel en gaf meteen een positief gevoel. Vrolijke leerlingen en gemotiveerde begeleiders, dan weet je eigenlijk
al genoeg. De fietstocht naar het hotel blijft spannend. Kleine Amsterdammers voor het eerst (veilig) in optocht naar Den Burg brengen vraagt veel van de begeleiders (en de Texelaars).

Na een lunch in de tuin van het hotel hebben we de zeehonden bezocht in Ecomare en les gekregen over het kwetsbare ecosysteem op de wadden. Een prima bezoek waar bij we zelfscomplimenten kregen voor het gedrag van de leerlingen. De eerste avond hebben we dit jaar per klas vormgegeven onder supervisie van de mentor. Uitgangspunt hierbij was dat leerlingen zelf vorm geven aan een verbindende activiteit met de eigen klas. Nachtwandelingen, een douane spel en een dropping waren hiervan de uitkomst. Erg leuk en in een goede sfeer verlopen!

Dag 2 hebben we deels doorgebracht op het sportveld voor een sport en spelochtend in de blakende zon. Het middagprogramma was spectaculair: powerkiten, raften en kanoën op zee. Prachtig om te zien hoe veel lol de leerlingen hadden tijdens deze toch wel pittige activiteiten. De begeleiding was in handen van stoere surf boys en girls die heel prettig met de leerlingen om wisten te gaan. Nadat iedereen zijn wetsuit weer uit had is er door de hele meute nog uitgebreid gezwommen.

Op de laatste ochtend bezochten we de TX10, de garnalenboot in de haven van Oudeschild. Op de afsluitende dag van ons verblijf is dat een aangename activiteit, lekker uitwaaien, kletsen en geduldig wachten op het ophalen van de netten. Alle bijvangst kon door de leerlingen worden bekeken en ging onder grote hilariteit van hand tot hand(!). Daarna waren er volop aan boord gekookte garnalen te eten en was er genoeg over om nog in zakjes mee naar Amsterdam te nemen. Daarna terug naar de pont en met slaperige ogen de bus in…

We kijken terug op een zeer geslaagde reis, zowel qua sfeer als inhoud.

Voor een indruk is HIER het fotoalbum in te zien.