Samuel Paty

Vandaag, maandag 2 november, staan ook wij als team van het Comenius stil bij de dood van Samuel Paty.  Samuel Paty wilde in zijn les het thema censuur  en de vrijheid van meningsuiting bespreken. En toonde daarin de cartoon van Charlie Hebdo. Dat deed hij niet om de profeet te beledigen maar om het gesprek in zijn les te starten over het thema vrijheid van meningsuiting. Maar of het nu gepast was om de cartoon als voorbeeld in de les te tonen of niet, het mag nooit leiden tot, intimidatie, geweld, laat staan zo iets afschuwelijks als moord. Volgens verschillende getuigenissen van zijn studenten en oud-studenten wordt Samuel Paty beschreven als vriendelijk, attent, respectvol voor iedereen, niet op zoek naar controverse, met liefde voor zijn werk. Hij was vader van een vijfjarig kind. Het is een gebeurtenis die ons bewustmaakt van de kwetsbaarheid van de vrijheid die we genieten.

En we zijn nieuws! https://nos.nl/artikel/2354931-een-foto-van-paty-de-vlag-halfstok-zo-herdenken-scholen-vermoorde-franse-docent.html