Het Comenius Lyceum

De sterke basis

Welke school past bij jou? De grote stap naar het voortgezet onderwijs is spannend. En een goede keuze is belangrijk. Zeker als je grote plannen voor later hebt.

Comenius Lyceum geeft je een mooie basis. Hier is de sfeer fijn, leerlingen helpen elkaar, docenten zijn superbetrokken. Onze leraren maken elke dag hun lessen levendig en boeiend.

In een splinternieuw, licht gebouw met alle voorzieningen en voor elk vak speciale klaslokalen.

Wij zijn een ambitieuze school. Voor kinderen die ver willen komen in hun persoonlijke ontwikkeling. Je kunt bij ons vwo, havo en vmbo-t doen. We dagen je uit om zoveel mogelijk uit je schooltijd en jezelf te halen. Dan heb jij de grootste kansen in de maatschappij.

Ga jij de wereld veroveren?

Van je basisschool heb je een advies gekregen voor vwo, vwo/havo, havo/vmbo of vmbo. Je hebt dus de kwaliteiten. Dat is prachtig! Maar je kunt misschien wel méér. We stimuleren we je om nieuwsgierig en ambitieus te zijn. We moedigen je aan om je talenten te ontwikkelen en nieuwe kanten van jezelf te ontdekken.

Iedereen is anders

Als jij straks in de brugklas zit, vind jij een wiskundesom misschien makkelijk. Maar het kan best dat je buurman echt niet begrijpt hoe hij die som moet oplossen. Zo zijn er bij elk vak verschillen tussen leerlingen. Daar houden we rekening mee.

Je begint je schooltijd straks met een introductieweek, zo leer je je nieuwe klasgenoten en de docenten een beetje kennen.

In de brugklas maak je twee keer per week je huiswerk in de klas. Je kunt dan hulp vragen aan de huiswerkbegeleider.

Wij verwachten dat je snel verantwoordelijk wordt voor je schoolwerk. Natuurlijk helpen we je daarbij. Zo leer je in je mentorles om je huiswerk in te plannen. Ook de speciale Comenius-schoolagenda leert je beter organiseren.

Extra aandacht voor Nederlands en Engels

In klas 1, 2 en 3 besteden we extra aandacht aan Nederlands en Engels. Belangrijk, zeker als je van huis uit een andere taal gewend bent. Als je ver wil komen, is een goed taalniveau essentieel. Dat geldt voor de examens én voor jouw toekomst.

Brochure

In onze brochure lees je waar het Comenius Lyceum voor staat. En hoe we je gaan helpen om de wereld te veroveren

Veel wiskunde

Wist je dat het dagelijks leven vol zit met wiskunde? Daarom krijg je bij ons drie uur wiskunde in de week, dat is veel meer dan op andere scholen. (Je gaat het steeds leuker vinden!)

Als je op je smartphone zit te chatten, passen jij en je apparaatje bijvoorbeeld ingewikkelde logaritmes en codes toe. Rekenwerk komt ook van pas als je je zakgeld uitgeeft. Onbewust lossen voetbalvedetten als Lionel Messi of Hakim Ziyech bovendien bij elke geniale stiftbal een wiskundige vergelijking op, want de variabelen balsnelheid, afstand en positie moeten perfect op elkaar zijn afgestemd om de bal in de kruising te krijgen. Reken maar uit…

Leren leren

Elke week heb je maatwerkuren. Dan werk je aan de vakken waar je extra ondersteuning bij kunt gebruiken. In de brugklas leer je tijdens dit uur ook hoe je kunt leren. Want er zijn verschillende manieren om te leren. Het is belangrijk dat je die kent en kunt gebruiken. Wat past het beste bij jou?

Comeniusles

Onze leraren gebruiken allemaal de ‘Comeniusles’ als handvat. Dat merk je. Zij stimuleren leerlingen steeds om gemotiveerd mee te doen. Want dan komt al die kennis het beste binnen.

Extra uitdagingen

Zoek jij uitdagingen naast het gewone schoolwerk? Die vind je hier genoeg. Natuurlijk op ons Econasium. En op onze Jongerenrechtbank. Doe ook mee aan de presentaties en debatten tijdens de meningenmiddagen.

Wil je vloeiend Engels leren spreken? Meld je dan in de brugklas aan voor de English Plus-groep. Dan volg je elke week een extra uur Engels. In deze lessen spreek je alleen maar die mooie taal. Als het goed gaat en je bent gemotiveerd, kun je in de volgende klassen ermee verder gaan en in het eindexamenjaar een officieel Cambridge English-certificaat behalen. Daarmee heb je later een streepje voor bij een Engelstalige opleiding aan de universiteit en hogeschool. En het helpt je in je carrière.

In 4, 5 en 6 vwo kun je masterclasses volgen op de universiteit. Daar kun je alvast proeven wat het is om een universitaire studie te volgen. Hierbij werken we samen met de Vrije Universiteit Amsterdam.

Straks op school

Elke les duurt precies een uur. Je schooldag is daardoor lekker overzichtelijk.

1e uur  8.45 – 9.45
2e uur  9.45 – 10.45
Pauze  10.45 – 11.10
3e uur 11.15 – 12.15