Je bent welkom op het Comenius Lyceum

Heb jij een advies voor vwo, havo/vwo, mavo/havo of mavo (vmbo-tl)? Dan mag je je aanmelden op onze school. Lees hier hoe.

Aanmelden voor schooljaar 2024-2025

Als ouders/verzorgers meldt u uw kind tussen woensdag 20 en zondag 31 maart 2024 digitaal aan. Dat doet u via het ouderportaal van ELK, het Elektronisch Loket van de gemeente Amsterdam.

De basisschool van uw zoon of dochter zal u uiterlijk op 19 maart een e-mail met alle gegevens die u nodig hebt toesturen.

Kiezen jullie voor het Comenius Lyceum? Zet onze school dan op de eerste plaats!

Uitgebreide informatie over hoe de centrale aanmelding in zijn werk gaat vindt u op https://schoolkeuze020.nl/centrale-aanmeldingsperiode/

Vwo+programma

Heeft uw kind een vwo-advies? Dan neemt hij of zij deel aan ons vwo-plus-programma met leuke uitdagingen.

Kennismakingsdag

Na de plaatsing nodigen wij jou als nieuwe leerling uit voor een kennismakingsdag in juni. Daar leer je je nieuwe klasgenoten en je mentor kennen. (Leuk!) Ook doen we kennismakingsspelletjes. Zo kun je alvast een beetje aan elkaar wennen.

Schooladvies

Leerlingen melden zich bij ELK aan met hun definitieve schooladvies, dus nádat er eventuele bijstellingen hebben plaatsgevonden. Zo wordt ondervangen dat leerlingen met een bijstelling geen plek meer kunnen vinden op hun niveau/school van voorkeur.

Matching voor scholen in Amsterdam

De plaatsing wordt centraal geregeld voor heel Amsterdam. Na invullen van de voorkeurslijst moeten jullie wachten op de uitslag. Wil je precies weten hoe het werkt? Pluis het helemaal uit op de website Schoolkeuze020 en op de site van de gemeente Amsterdam. Of bekijk deze video.

Hardheidsclausule

Soms menen ouders (wettelijke verzorgers) dat individuele persoonlijke kenmerken, een gezondheids- en/of thuissituatie van het kind een specifieke VO-school rechtvaardigt. Zij kunnen dan een beroep doen op de zgn ‘hardheidsclausule’. OSVO heeft hiertoe een centraal loket ingericht.

Meer informatie over het proces en op welke gronden u een beroep kunt doen op de hardheidsclausule vindt u hier: Centraal Loket Hardheidsclausule – Loting & Matching 2024-2025: Vereniging OSVO.

Hulp bij aanmelden? Boek uw afspraak!

Vindt u de nieuwe digitale aanmeldprocedure een beetje lastig?
Als uw zoon of dochter naar het Comenius Lyceum wil, helpen wij u er graag mee.

Boek hier een telefonische afspraak, dan doen we het samen.

Wij vragen u vriendelijk op het gekozen tijdstip klaar te zitten achter een tablet, laptop of desktop-computer, met de inloggegevens bij de hand (die hebt u van de basisschool gekregen). En uw telefoon natuurlijk.

Kies een gewenste datum, en selecteer vervolgens een gewenste tijd. Vul onderaan het formulier uw gegevens in en klik op aanmelden.