De jongerenrechtbank laat van zich horen!

Op dinsdag 31 oktober heeft de Jongerenrechtbank uitspraak gedaan in de Eerste Echte Zaak. De leden vervulden de rol van rechter, advocaat en aanklager namens de school op een fantastische en kundige wijze. Het ging om een zaak waarin twee leerlingen een video hadden gemaakt van hun pestgedrag. Deze video is vervolgens voor een korte periode op social media geplaatst.
De Jongerenrechtbank is tot het volgende oordeel gekomen:
“In de Jongerenrechtbank vinden wij het belangrijk dat de zaken opgelost worden en niet worden bestraft. En daarom geven wij geen straffen.
Daarom komt de Jongerenrechtbank tot het volgende oordeel:
1. Een gesprek tussen M, L en A om het uit te praten, ze zitten namelijk bij elkaar in de klas. Dit kunnen ze zelf doen. Als dat niet lukt, kunnen ze een lid van de Jongerenrechtbank vragen om hen te helpen. Dit moeten ze doen binnen een week, dus voor woensdag 8 november.
2. M, L en A moeten een presentatie maken die gaat over pesten en de gevolgen daarvan. Deze presentatie moet minimaal 5 minuten duren en zal gepresenteerd worden aan alle eerste en tweede klassen. Dit moet gebeuren voor de kerstvakantie.

Tot dit oordeel zijn wij gekomen omdat wij het belangrijk vinden dat iedereen hiervan leert.”