Excursie Landschaftspark Duisburg

Op dinsdag 26 mei trof een groepje van onze leerlingen, toekomstige deelnemers aan het econasiumvak O3, op 15 Duitse leerlingen van het Gymnasium in Voerde, vlakbij Duisburg. Begeleid door enkele van onze collega’s (Caroline, Eelko, Pieter en Josephine) en twee Duitse docenten mochten zij in het Landschaftspark Duisburg met het spel ‘Wie is de Mol?’ aan de slag. Voor de gemengde teams van Duitse en Nederlandse leerlingen betekende dit een avontuurlijke verkenningstocht en een kennismaking met duurzaamheidsaspecten van het Landschaftspark die zij aan de hand van foto- en vertalingsopdrachten en speurtochten naar gebouwen en gebruiksmogelijkheden van het Park gingen exploreren. Dat kwam niet alleen hun kennis over de herbestemming van gebouwen en landschap in het Landschaftspark ten goede. Ook werden de leerlingen uitgedaagd om in cultureel gemengde teams te werken en daarmee zowel in het Duits en Nederlands te communiceren. Zo ook trouwens de docenten, die daarnaast als groepleiders het genoegen hadden de producten van elke spelronde op (nepgeld) waarde te schatten. Samenwerking als spel, vrij in de natuur bij schitterend weer maakte de excursie een erg leuke ervaring voor de leerlingen. En niet te vergeten de prijsuitreiking waar de beste spelers waaronder Christie (3a) als slimste Mol voor hun inzet werden beloond. Wilskracht, sportiviteit en doorzettingsvermogen voerden de boventoon bij het afsluitende highlight: het klimmen waarbij onze leerlingen en enkele collega’s indrukwekkende prestaties lieten zien. Weer terug in Amsterdam was iedereen moe maar tevreden. Het succesvolle verloop van de dag en de teamspirit onder de leerlingen en docenten smaakt naar meer en laat ons hopen op toekomstige procjecten van dit soort. Leerlingen kunnen hierdoor groeien op verschillende kennis- en vaardigheidsgebieden en deskundige worden op het vlak van een van de meest actuele maatschappelijke onderwerpen: duurzaamheid.