
NUMMER 29
18 APRIL 2025
SCHOOLJAAR 2024-2025

NUMMER 29
18 APRIL 2025
SCHOOLJAAR 2024-2025

Fijne vakantie
Aan alle collega’s en leerlingen die zijn teruggekeerd: van harte welkom terug! Ik wens jullie allemaal een fijne vakantie toe. Na de vakantie horen we graag via de nieuwsbrief hoe jullie week was.
Marouane

De planning voor de komende drie weken


In deze nieuwsbrief
Amsterdam Zaalvoetbal League ►
Roostermaker afwezig ►
Aanvraag individueel keuzebudget (PB-uren) ►
Inhaalmoment toetsweek 3 ►
Schoolkamp Ommen ►

In deze nieuwsbrief
Amsterdam Zaalvoetbal League ►
Roostermaker afwezig ►
Aanvraag individueel keuzebudget (PB-uren) ►
Inhaalmoment toetsweek 3 ►
Schoolkamp Ommen ►


Dit jaar stond de Amsterdamse Zaalvoetbal League, voorheen bekend als Topscore, op het programma voor middelbare scholen in Amsterdam. De voorgaande edities werden geplaagd door incidenten op en buiten het veld. De organisatie nam gepaste maatregelen en deze editie verliep fantastisch. Met goede moed en trots begonnen de jongens – Abdelaziez, Chahid, Mehmet, Sufian en Rayan – aan deze editie van de schoolvoetbalcompetitie. Deze competitie duurde vijf weken met een mogelijke zesde week bij kwalificatie voor de finales. De jongens begonnen voortvarend met prachtige goals, acties en reddingen. Na een aantal wedstrijden leken de jongens zich te kunnen plaatsen voor de finales.
De nodige invallers Daoud, Aymen en Soulaiman gaven het team een boost. Tijdens de finales bleken de andere schoolteams een maatje te groot. Zowel de halve finale als de wedstrijd voor de 3e en 4e plek werd verloren. Veel meer training, spelers en voorbereiding van de andere teams betaalde zich op het veld uit. Het Mundus College wist in de zinderende finale nipt te winnen van het Ir. Lely Lyceum.
De jongens waren verslagen maar mochten met de weinige voorbereiding, ongelooflijke sportiviteit, de nodige improvisaties en vooral rugdekking naar elkaar toe toch trots zijn. Ik heb heel wat zaalvoetbalwedstrijden gezien en zelf mogen spelen en kan met veel trots vertellen dat ik weinig teams heb gezien die zo positief tegenover elkaar waren, de tegenstander en de scheidsrechter. Geen enkel verkeerd woord naar elkaar, ook als de gemoederen hoog opliepen.
Wat mij betreft hebben we deze editie in ieder geval op een vlak zeker gewonnen en dat is de prijs voor respect en sportiviteit! Ik heb de jongens verteld dat dit jaar een jaar om te bouwen is geweest en dat wij volgend jaar zullen laten zien dat wij niet alleen sportief kunnen zijn maar ook de beste in Amsterdam.
Ali


Roostermaker afwezig
De week na de meivakantie zal Jermaine afwezig zijn en moeten alle roosterzaken naar mij toe. Ziekmeldingen moeten dan tussen 7.00 en 7.30 uur telefonisch aan mij worden gemeld. Overige roosterzaken via de mail: ieps@zaam.nl
Irene
06 – 11367779

Aanvraag individueel keuzebudget (PB-uren)
Met het Individueel Keuzebudget (PB-uren) kun je keuzes maken die helpen de werkdruk te verminderen en jouw inzetbaarheid op de lange termijn te vergroten. Je kunt de PB-uren inzetten op een manier die bij jou past, denk aan levensfase en persoonlijke situatie. Deze keuzes bespreek je je leidinggevende en worden vastgelegd zodat later bekeken kan worden of de keuzes het gewenste effect hebben.
Verminderen van werkdruk
Met je leidinggevende bespreek je hoe je jouw PB-uren wilt inzetten voor het verminderen van de werkdruk. Als je hebt afgesproken om jouw PB uren in te zetten voor:
• een bijdrage aan de kosten van kinderopvang
• extra pensioenopbouw
Dan kun je dit vanaf 10 april 2025 regelen in AFAS.
Uren niet opgenomen? Uitbetaling is mogelijk
Was het niet mogelijk om jouw PB-uren op te nemen voor werkdrukverlichting? Dan kun je – in overleg met je leidinggevende – kiezen voor uitbetaling. Dit regel je op dezelfde manier via AFAS.
Let op: je kunt je PB-uren tot uiterlijk 4 juli aanvragen in AFAS. Daarna is dit niet meer mogelijk.
Hoe aan te vragen?
1. Je gaat in AFAS naar ‘Mijn gegevens’
2. Klik vervolgens op ‘Verlofportaal’
3. Kies daarna voor ‘Persoonlijk Budget Portaal.’


Inhaalmoment toetsweek 3
Eerder deze week heb ik jullie het inhaalrooster voor toetsweek 3 toegestuurd. In verband met de teamvergadering op dinsdag 6 mei zijn de geplande toetsen op die dag verplaatst naar donderdag 8 mei. Hieronder vinden jullie het aangepaste rooster. De betreffende leerlingen zijn hierover per mail geïnformeerd en het schema is in hun agenda verwerkt,
Belangrijke data:
- Deadline aanleveren inhaaltoetsen TW3 dinsdag 6 mei 12h ‘s middags.
- Inhalen toetsweek 3 is op 6, 7 en 8 mei;
- Deadline invoeren cijfers inhalers dinsdag 13 mei 9h ‘s ochtends;
- Aanmelden herkansingen: van dinsdag 13 mei 12h ‘s middags tot donderdag 15 mei 12h ‘s middags.
- Deadline aanleveren herkansingen: dinsdag 20 mei 17h
- Herkansen toetsweek 3 is op 22 mei.
Miriam


Schoolkamp Ommen
Afgelopen maandag vertrokken de tweede klassen met de bus richting Ommen. Kampeerboerderij De Arendshorst was de bestemming. Kampeerboerderij? Ommen? Voor veel leerlingen (en collega’s) onbekend gebied – zeg maar gerust terra incognita.


Dag 1
Aangekomen op de kampeerboerderij werden wij verwelkomd door het begeleidingsteam van de boerderij en boer Marco. Het was even wennen aan de nieuwe, rustige en landelijke omgeving. Met de eerste activiteiten werd het ijs gebroken. De leerlingen deden in verschillende groepen aan longboarden, kajakken, boogschieten en luchtbuksschieten.
Teruggekomen op de boerderij kwam het waterpistoolarsenaal van Hayat goed van pas. De leerlingen werden natgespoten, maar wisten helaas de weg naar deze ‘wapens’ te vinden. Binnen de kortste keren waren de rollen omgedraaid en moest ik rennen voor mijn leven. Dat mocht niet baten, want de numerieke meerderheid won. Gratis douche – gelukkig was het warm.
Na het avondeten stond een reflectortocht gepland. Gewapend met een zaklamp begonnen de leerlingen in het donker aan een wandeling door de omgeving. Zowel het donker als de spookverhalen in een praktisch verlaten gebied maakten het tot een spannende tocht. Heelhuids aangekomen bij de boerderij stond het kampvuur al te wachten, en was het tijd voor marshmallows.
Tijd om te slapen was er nauwelijks, want de sobere vertrekken werden door de leerlingen al gauw omgetoverd tot de gemiddelde puberkamer – zonder ouderlijk toezicht. De nacht werd gekenmerkt door kat-en-muisspelletjes die de makers van Tom en Jerry bedacht zouden kunnen hebben. Niet de koffie of Red Bull hield de begeleiders wakker, maar de breinbrekende woordpuzzels van Coen.



Dag 2
Wakker worden op een boerderij in het oosten van het land is toch nét wat anders dan in Amsterdam Nieuw-West. De ochtendmist boven de weilanden gaf de stadse betonbewoner al gauw een vakantiegevoel – even vrij van drukte, vliegtuigen en beton.
Na het ontbijt volgden, na de nodige instructie, opnieuw activiteiten in drie groepen. Met veel plezier gingen de leerlingen kajakken, longboarden en boog- en luchtbuksschieten. Ook de begeleiders deden fanatiek mee. Fatma bleek een waar longboardtalent en wist mij gedurende de tocht achter zich te houden.
Het avondeten bestond uit hamburgers van de barbecue. De regen mocht de sfeer niet drukken, want onder partytenten werd er vrolijk gebarbecued – ook door leerlingen, als ware ‘burgermeesters’! Het avondprogramma viel gedeeltelijk in het water door de verwachte regen en mogelijk onweer.


Dat mocht echter de pret niet drukken, want zodra de lucht klaarde en het donker werd, wilde een klein groepje meiden alsnog op pad. ‘Meester, wilt u met ons een rondje lopen?’ Samen met een zestal meiden ging ik op pad. De rest van de leerlingen vermaakte zich met spelletjes in de aula. Al verhalen vertellend maakten wij in het donker een wandeling. Die begon steeds meer op een spookverhaal te lijken toen we in de verte lichtflitsen en bewegende figuren zagen. De meiden raakten in paniek en wilden snel terug. Ondertussen bleek een grote groep leerlingen, die lucht had gekregen van de avondwandeling en zich wilde aansluiten, al onderweg te zijn.
Aicha en Souad zagen de groep vertrekken en liepen al bibberend en bevend achter hen aan. Deze avondwandeling werd spontaan een horrorloop, dankzij leerlingen die zich in bosjes verstopten, een meester die collega’s liet schrikken en verkeerd genomen afslagen. Eenmaal terug op de boerderij waren zowel leerlingen als begeleiders vol adrenaline en een ervaring rijker.
De leerlingen moesten naar binnen en Frans wist met een ferme houding de jongens al gauw in bed te krijgen – lichten uit. Een aantal begeleiders verkoos de frisse avondlucht onder de sterrenhemel boven de puberlucht in de gebouwen, en kletste de nacht wat door.
Dag 3
Met ochtendmuziek van Aicha en Souad en een ouderwetse pollepel en soeppan van Ali werden de leerlingen gewekt. Het was tijd. Tijd om weer naar huis te gaan. De tot puberkamer omgetoverde vertrekken moesten weer in schone stalconditie worden gebracht. Met militaire precisie en flink wat schoonmaakmateriaal kregen de leerlingen de kamers schoon. Kauwgom, chips, sokken, broeken, eetresten – alles verdween van de vloer.
Toen volgde de inspectie, en wat bleek? De jongens waren met vlag en wimpel geslaagd voor de schoonmaaktest; de meiden mochten herkansen.
Na het ontbijt mochten de leerlingen weer op hun telefoon en stond een laatste groepsfoto op de planning. De laatste frisse happen boerenlucht werden genomen en met Duitse Pünktlichkeit zaten de leerlingen om 10:00 uur in de bus.



Slotwoord
Ik wil alle begeleiders – Coen, Frans, Huzeyfe, Hoesein, Heike, Fatma, Souad en Aicha – bedanken voor hun inzet, positiviteit en gezelligheid! Ik kan niet genoeg benadrukken hoeveel invloed dat heeft gehad op de leerlingen, die zich goed hebben gedragen en vooral veel plezier met elkaar en met ons hebben gehad.
Ik put veel hoop en energie uit dit soort excursies en hoop deze begeleiders – en nog vele anderen – vaker mee te mogen maken op dit soort leuke reizen.
Last but not least, wil ik mijn gewaardeerde collega Sohaib bedanken voor alle tijd en inzet in de voorbereidingen.
Ali


Comenius Lyceum Amsterdam
Jacob Geelstraat 38
1065 VT Amsterdam
020 614 0305
comenius@comeniuslyceum.nl
comeniuslyceum.nl