NUMMER 24
14 MAART 2025
SCHOOLJAAR 2024-2025

NUMMER 24
14 MAART 2025
SCHOOLJAAR 2024-2025

Precies 5 jaar na…

Ik lees vandaag in de krant dat het precies vijf jaar geleden is dat Nederland in de eerste lockdown ging. Een situatie die wij met z’n allen nog nooit hadden meegemaakt en waarvan ik hoop dat we die nooit meer hoeven mee te maken. De hele wereld was… In rep en roer . Het onderwijs moest verder denken dan alleen ‘out of the box’. En de supermarkten? Die behaalden iedere dag weer een recordomzet. Vooral één artikel was zeer populair en dat is u zeker niet ontgaan. Wat was dat ook alweer?

We hadden al situaties waarin een thuiszitter (bijvoorbeeld om medische redenen) niet naar school kon komen. Vanuit KPN kreeg je dan een soort van Totempaal in bruikleen met een camera, zodat de leerling op afstand kon meekijken en onderwijs volgen. Dat was toen al een uitdaging. Maar een situatie waarin je een hele klas online moest onderwijzen? Dat was niet gewoon next level, maar een paar niveaus hoger.

Als je dan afgelopen vrijdag een iftar hebt en je ziet alle leerlingen en het personeel samen zitten, dan is het onvoorstelbaar dat we toen bijvoorbeeld de 1,5 meter-regel hadden. Lesgeven aan halve klassen of activiteiten zoals een iftar konden niet doorgaan, omdat er maar een beperkt aantal mensen bij elkaar mocht komen.

Als je zo terugkijkt, ben je vooral blij dat we die tijd achter ons hebben gelaten. De lachende gezichten van leerlingen en personeel zijn prachtig om te zien. Tegelijkertijd sta je ook stil bij de mensen die er nu niet meer zijn of nog steeds de gevolgen van corona onder ogen moeten zien. Een situatie als deze doet je beseffen hoe belangrijk het is om iedere dag dankbaar te zijn.

Marouane

if1
if2
if3

De planning voor de komende drie weken

Screenshot
Screenshot
Screenshot

Interactie en reflectie in lokaal 104

In lokaal 104 hebben we een speciaal ingerichte ruimte: een interactief videolokaal waarin je jouw lessen kunt opnemen en terugkijken. We merken dat lessen niet altijd optimaal verlopen. Enkele aandachtspunten die we signaleren zijn:

  • Het niet hanteren van de Comeniusles;
  • Minder (interactieve) werkvormen in de lessen;
  • Veel leerlingen die de klas worden uitgestuurd.

Herken je deze of andere knelpunten in jouw les en wil je hieraan werken? Dan is er de mogelijkheid om je les op te nemen en samen te analyseren. Hoewel het spannend kan zijn om jezelf terug te zien en te horen, biedt het waardevolle inzichten om je lessen te verbeteren.

Videoreflectie is een vast onderdeel van groei en ontwikkeling in de topsport, waarom zouden we dit in het onderwijs niet benutten? Wil je daar gebruik van maken, neem dan contact op met mij.

Samir

Studiemiddag 27 maart – team mavo

Beste collega’s,

Op donderdag 27 maart organiseren we een heimiddag voor het mavo-team in samenwerking met onze collega’s van het Calvijn en het Iedersland. Een middag waarin we kennis delen, data analyseren en samen nieuwe doelen stellen voor de verdere ontwikkeling van ons mavo-onderwijs.

Tijdens deze middag richten we ons op een aantal thema’s en kennisdeling, met een centrale rol voor data-analyse en onderwijskwaliteit. Elke sectie ontvangt relevante data over de prestaties van onze leerlingen. Welke trends zien we? Wat gaat goed? Waar liggen kansen voor verbetering? En hoe kunnen we hier samen op inspelen?

De heimiddag biedt ook een mooie gelegenheid om secties van verschillende scholen met elkaar in contact te brengen. Door ervaringen en inzichten uit te wisselen, krijgen we nieuwe bijvoorbeeld nieuwe ideeën die direct toepasbaar zijn in onze lessen en aanpak.

Jullie ontvangen aankomende week de officiële uitnodiging met de agenda. We kijken ernaar uit om met elkaar in gesprek te gaan, te reflecteren en samen verder te bouwen aan sterk mavo-onderwijs.

Met vriendelijke groet,

Marouane
Namens Mustapha, Pim (Directeur – Calvijn) en Daan (Directeur – Iedersland)

Let op! Je moet wat doen!

De klassen waarvan wij nog geen/nauwelijks respons van hebben zijn klas 1E, 2B, 2F, 2H, 3C, 3F, 3H, 3I, 3K, H4A, H4B, H4C, H4D, H5A, H5B, M4A, M4B, M4C, M4D en V6A. Dus staat jouw klas ertussen? Graag actie! Neem contact op met Selda om te kijken of de mediatheek beschikbaar is of neem contact op met Jermaine voor een computerlokaal.

Beste mentor,

U heeft afgelopen week een bericht ontvangen van uw teamleider om het LTO bij uw mentorleerlingen onder de aandacht te brengen. De leerlingen hebben voor de voorjaarsvakantie een uitnodiging gekregen met daarin een link naar de enquête. Dit LTO is een verplicht onderdeel dat de school jaarlijks dient af te nemen in het kader van de veiligheidsindicatoren. De deadline was oorspronkelijk 28 februari maar is inmiddels met twee weken verlengd.

Met dit bericht wil ik u vriendelijk verzoeken om dit tijdens de mentorles opnieuw onder de aandacht te brengen. De respons is op dit moment onvoldoende. De leerlingen hebben de volgende instructie via Magister ontvangen.

Hoe kom je bij je mail?

1. Je gaat naar mijn.zaam.nl
2. Je logt in met je leerlingnummer@zaam.nl
3. Je gaat vervolgens naar je outlook mail

En klikt op de mail die je van het Comenius Lyceum Amsterdam hebt ontvangen.
Met als onderwerp: Herinnering enquête VO Vensters Lln 24-25 Comenius Amsterdam

Uiteraard is het beste om met de leerlingen naar de mediatheek toe te gaan zodat zij deze kunnen invullen. Maak hiervoor dan een afspraak met Selda.

Marouane

Bezoek aan de Rechtbank Mavo 4

rb1

Toen we de zitting gingen bijwonen, het ging over een verdachte die de opiumwet overtreden had en ook voor “dealen” aangeklaagd werd, merkten we dat het heel kwetsbaar moest zijn voor de verdachte dat wij daar allemaal bijzaten, zeker toen de rechter naar zijn persoonlijke omstandigheden vroeg en het voor een aantal van onze leerlingen ook dichtbij kwam. De verdachte werd vrijgesproken van dealen maar veroordeeld wegens bezit van harddrugs en traangas. Het discussiepunt was “het vermoeden van schuld” dat voor het dealen niet aantoonbaar gemaakt kon worden, terwijl het ons en de rechter allemaal overduidelijk leek. Het leek erop dat de verdachte met deze uitspraak goed wegkwam.

In het kader van leren door ervaren ging M4Mask afgelopen woensdag naar de Rechtbank Amsterdam om een zitting bij te wonen. Dit onder bezielende leiding van Floor Stevens en ondergetekende.
Met het examen in zicht en het feit dat we het thema Criminaliteit al voor de kerst afgerond hadden was het tijd voor een opfrissing van de kennis van de Rechtspraak. En wat is het anders om dit eens in het echt te zien dan om dit uit de boeken te leren.

Bij aankomst werden we ontvangen door een juridisch medewerker en ook griffier van de Rechtbank. Zij gaf ons uitleg over de zitting die we gingen bijwonen en de rol van de OvJ, de rechter en de advocaat. Gelukkig kwamen er goede vragen van onze M4 leerlingen en konden zij ook wat opgedane kennis etaleren, dit was natuurlijk voor ons begeleidende docenten erg fijn om te zien.

rb2

Na de zitting mochten wij met de rechter en de OvJ in gesprek en weer wisten de leerlingen goede vragen te stellen en kwam er een geanimeerd gesprek op gang. De rechter en de OvJ lieten beiden merken dat ze zich erg bewust zijn van de macht die ze hebben en het belang dat ze dienen. Ze hebben de rechtspraak aan ons als een zeer humane gang van zaken laten zien waar zeer zorgvuldig met verdachten en bewijs wordt omgesprongen.

Een aantal van onze M4 leerlingen gaat Rechten en HR studeren op het mbo en kregen zo een mooi inkijkje in deze grote mensenwereld. Siham was zo geinterreseerd dat zij met de griffier zelfs nog even de biblitheek heeft bezocht in dit wel erg indrukwekkende gebouw. Het was een bijzondere middag en ik ben trots op hoe onze leerlingen zich daar hebben laten zien. Way to go M4 nu nogen even doortrekken naar de examens dit!

Love or generosity (Nederlands: Liefde of edelmoedigheid)

Het is een vijf meter hoog beeld (een schoen is mansgroot!) van de Frans/Amerikaans kunstenares Nicole Eisenman, dat op 27 november 2020 werd geplaatst. Het beeld maakt deel uit van de nieuwbouw voor de Rechtbank Amsterdam aan de Parnassusweg. Deze nieuwbouw kreeg een plein voor de deur, waarop het beeld werd geplaatst. Het beeld bestaat uit een grote figuur met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtskenmerken die een aantal attributen in zijn rechterhand heeft:

  • een uil (staande voor wijsheid)
  • een pijl (staande voor volharding en focus)
  • een eikel (staande voor bescherming tegen het kwaad).

Jaap Hage

rb3

Herkansingen/Inhaaltoetsen (reminder mail d.d. 7 maart)

Beste collega’s

Op vrijdag 14 maart vindt het herkansingsmoment voor de bovenbouw plaats, evenals het inhaal- en herkansingsmoment voor de onderbouw. Omdat er in sommige leerjaren van de onderbouw veel moet worden ingehaald, beginnen deze al op donderdag 13 maart.

De toetsen kunnen in het kopieerhok worden neergelegd bij de juiste klas en dag. Lever per leerling één toets aan, gewikkeld in examenpapier met duidelijk vermeld: de naam van de leerling, de eventuele toegestane hulpmiddelen en welke toetsweek het betreft. De toetsen voor tijdverlengers inleveren op de gebruikelijke manier. De deadline voor het aanleveren van de toetsen is dinsdag 11 maart 17:00 uur. LET OP: voor de onderbouw geldt dat je zowel inhaaltoetsen als herkansingen moet aanleveren.

Het surveillancerooster wordt maandag verwerkt, dus houd er rekening mee dat je kunt worden ingedeeld. Vanwege het aantal inhaaltoetsen bij sommige leerlingen is in het inhaalschema opgenomen dat bepaalde leerlingen tijdens de pauze in quarantaine moeten blijven. Dit betekent dat de surveillant tijdens de pauze zal moeten door surveilleren.

Miriam

Fraude bij toetsen

Er zijn al een aantal gevallen geweest van leerlingen die tijdens de inzage van hun toets, op de toets antwoorden erbij hebben geschreven of hebben gewijzigd. Enkele collega’s hadden de toets gescand, dan is de beslissing duidelijk. Bij andere toetsen was dit niet gebeurd, waardoor het lastig was te bewijzen dat er gefraudeerd was. Daarnaast bestaan er tegenwoordig uitwisbare pennen, dus het is vaak lastig te bewijzen dat er achteraf iets erbij geschreven is. De leerlingen kregen daardoor de punten toegekend. Advies is dus: scan alle toetsen in, voordat de toetsen worden ingezien.

Verder hebben we ook gevallen gehad van leerlingen die beweerden dat de nagekeken toets, hun kladblaadje was. Voor de vakdocent is het belangrijk om gekleurd papier als klad bij de toetsen aan te leveren. Voor de surveillanten is het belangrijk dat er goed gecontroleerd wordt dat de toets wordt ingeleverd en niet alleen het klad. Geen toetspapier als klad uitdelen!

Teamleiders

Toetsweek 3 (reminder)

De volgende toetsweek staat alweer voor de deur. Om alle informatie overzichtelijk te bundelen, kun je de benodigde documenten vinden op SharePoint onder: Docenten > Toetsweek > 2024-2025 Docenten. Uiterlijk maandag 17 maart alle toetsen voor de toetsweek inleveren bij Jan Jaap of Remco.
Hieronder een aantal belangrijke data. Let op, zoals aan het begin van het jaar verteld, start nu een periode met veel deadlines achter elkaar vooral voor de examenklassen. Dit heeft te maken met het tekenen van de cijferlijsten.

Miriam

Scherm­afbeelding 2025-03-08 om 08.10.14

Comenius-verkiezingen: Democratie op z’n best!

Afgelopen week was het zover: dé Comenius-verkiezingen! Een politiek spektakel waar de Tweede Kamer nog wat van kan leren.

De campagnes waren fel, de slogans origineel en de kandidaten deden alles om stemmen binnen te harken. Van snoep uitdelen tot het beloven van kortere lessen en minder huiswerk – het was een staaltje verkiezingsmarketing waar menig politicus jaloers op zou zijn.
Maar wat is een verkiezing zonder een solide stemprocedure? Precies, pure chaos. Gelukkig hadden wij een waterdicht systeem (ahum). Elke leerling kreeg een officiële stempas – een heus democratisch bewijsstuk dat je het recht gaf om je stem uit te brengen.

Bij het stemlokaal kreeg je een authentiek stembiljet, dat bijna te serieus voelde voor iets dat op school gebeurde. De instructies waren simpel: zet een kruisje bij jouw favoriete partij. Vervolgens moest je het biljet zorgvuldig opvouwen en in de stembus deponeren – wat voor sommigen voelde als een heuse staatszaak.

En toen… begon de ware beproeving: stemmen in je eentje. Een concept dat voor velen blijkbaar te revolutionair was. Waarom alleen stemmen als je ook samen een gezellig stemoverleg in het stemhokje kunt houden? Wat volgde, was een inspirerend schouwspel van leerlingen die gezamenlijk beslissingen namen, want zeg nou zelf: democratie is toch bedoeld om te delen?
Uiteindelijk won de partij Meer Fun, Minder Koesten, wat bewijst dat een goed gevoel voor humor en strategisch campagne voeren loont. Nu is het tijd voor de volgende uitdaging: de schoolleiding overtuigen van hun standpunten. We wensen Yasmina, Fatima en Aya uit 3K veel succes met hun lobbywerk. Democratie op z’n best… tot de volgende verkiezingen!

Anisgul

dc1
dc3
dc2
dc4

Geslaagd!

Fijne collega’s,

Afgelopen dinsdag vond de uitreiking plaats voor de geslaagden van het Cambridge examen. Er zijn 2 geslaagden voor het FCE (B2 niveau), namelijk Sabrina Hassankhan en Maruan Tamaditi en CAE (C1 niveau). De laatste groep bestaat uit Mariam Moudou, Youssra Afentrouss, Hamza Kurt, Mohammed Abd Ellatif en Hafsa Ahbari (oud-leerling). Wij zijn super trots op deze leerlingen!

Nogmaals gefeliciteerd voor de geslaagden en de docenten die ze begeleid hebben!

Sectie Engels

IMG_3682
IMG_3676
IMG_3678

Comenius Lyceum Amsterdam
Jacob Geelstraat 38
1065 VT Amsterdam

020 614 0305
comenius@comeniuslyceum.nl
comeniuslyceum.nl