NUMMER 20
9 FEBRUARI 2024
SCHOOLJAAR 2023-2024

NUMMER 20
9 FEBRUARI 2024
SCHOOLJAAR 2023-2024

Halfway there..

We zitten nu zo ongeveer op de helft van het schooljaar. Afgelopen week vonden de de 2e rapportvergaderingen van dit schooljaar plaats. Dat betekent dat wij nu de balans gaan opmaken. Hoe staan wij er nu cijfermatig voor? De eerste berichten die ik heb ontvangen waren zorgwekkend. Met een blik in MMP zie ik dat 30% van alle leerlingen op dit moment signaalleerlingen zijn. Deze voldoen nu op dit moment niet aan de overgangsnormen. Wij, maar ook zeer zeker de leerlingen, moeten aan de bak.

Dinsdag 6 februari was een mooie dag. En dat zeg ik niet alleen omdat ik toen jarig was. Dat was de deadline voor het aanleveren van stukken voor de onderwijsinspecteur. Het was nog een hoop werk maar uiteindelijk is het allemaal gelukt. Alle dank en lof gaat naar de collega’s die hier in hun steentje hebben bijgedragen. Wat wij hiervan hebben geleerd, is dat niet alleen de lerarenopleidingen werken met keiharde deadlines. Dat doet een onderwijsinspecteur ook. Gelukkig had ik een mooie ruimte waarin ik kon werken. Alleen klopt de leeftijd niet. Ik ben 36. Diegene die dit heeft bedacht en gedaan.. Ben ik nog niet klaar mee.

IMG_7945

Donderdag 29 februari vindt er een studiedag plaats. Deze zal in het teken staan het bezoek van 4 maart. Het programma zal aankomende week met jullie gedeeld worden. Waar ik nog naar op zoek ben voor die dag zijn collega’s die een mooie of interessante les willen delen. We kunnen immers meer van elkaar leren. Heb je interesse? Laat mij het even weten!

Marouane

And let there be sun

Beste collega’s,

Wellicht is het jullie al opgevallen. Je kunt vanaf nu op de mededelingenschermen onze opbrengsten zien van de zonnepanelen die op het dak van het schoolgebouw staan. Wat jullie wellicht niet weten, is dat er ruim 600 zonnepanelen op het dak liggen. En als je wil weten hoe dat eruit ziet.. Zie de foto’s!

71296403-fd1d-4474-b08f-c3610c175171
IMG_0874

Part two – De open avond

Beste collega’s,

Aanstaande donderdag staat onze tweede open avond gepland. Het draaiboek kun je benaderen door op deze link te klikken.

Hierbij nog even een reminder om uiterlijk dinsdag aan te geven welke leerlingen jou zullen ondersteunen, als je van deze mogelijkheid gebruik wilt maken.
Zo kunnen ook deze leerlingen mee-eten en een cadeaubon ontvangen. 

Ik regel zelf ook leerlingen die op die dag zullen helpen, dus laten we het aantal niet te veel laten oplopen. 

De sterke basis
_96A6653

Welke PR-activiteiten staan er nog voor de komende tijd op de planning?

  • Lesjesmiddag woensdag 14 februari
  • Lesjesmiddag woensdag 6 maart 
  • Lesjesmiddag vrijdag 8 maart
  • Lesjesmiddag vrijdag 15 maart

Succes met alle voorbereidingen! 

Mariem

Mentoruitje Mavo 4

Afgelopen maandag zijn de mentoren van M4A, M4B en M4C met hun klas naar koninklijk theater Carré geweest. Ook zijn er een aantal docenten meegegaan. Daar hebben we de show “HARIRA” gezien van Jawad Es Soufi/Sloegie. Hij is een komiek en ook docent Nederlands. De show was fantastisch 💪 
Zowel leerlingen als collega’s hebben genoten en vooral gelachen om alle grappen. De show was niet alleen bedoeld om het publiek te laten lachen, maar er zat ook een hele mooie boodschap in. Het is echt een aanrader! Dus mocht je benieuwd zijn naar alles waar we keihard om hebben gelachen en de mooie boodschap, zou ik zeker een kaartje aanschaffen voor zijn volgende show. (Nee, dit is geen reclame, maar een aanrader/tip). 

Ouisal

Sloegie
IMG_6497

De (her)inrichting van de docentenwerkplek

Beste collega’s,

We zijn intern op zoek naar ruimte en comfort in de school. Er komen wat meer kapstokken in de personeelsruimte en ook de werkplek wordt wat opgeschoond en anders ingericht. De kast die daar staat gaat verdwijnen. Er is op verzoek een hoge werktafel geplaatst waar nu allemaal boeken op liggen. Een grote verzameling aan boeken, die we volgende week vrijdag na 12:00 gaan weggooien. Liggen er boeken tussen die nog gebruikt worden, of die je wilt hebben? Haal ze ervan af.

Mark

De parkeervergunningen

Beste collega’s,

Donderdag heeft de administratie de factuur gemaild van de parkeervergunning van de vorige periode (mei 2023-oktober 2023). Het verzoek om deze vóór de vervaldatum te betalen. De medewerkers die nog een openstaande factuur hebben voor de parkeervergunning zijn inmiddels ook al gemaild. Ook aan deze het verzoek om deze zsm te voldoen, want anders wordt de parkeervergunning beëindigd.

Administratie Comenius Lyceum

Aanmelden parkeren

Bericht van de examensecretarissen!

Cijfers invullen
Tot maandagochtend 9.00 uur kunnen er nog cijfers ingevuld worden van periode 1 en 2.  Graag ook de cijfers van de inhaaltoetsen invoeren als dat lukt. Als de cijfers in een verkeerde kolom staan dan kan je dat nog wijzigen. Als er lege hokjes in je lijst staan bij leerlingen terwijl de rest van de klas de toets heeft gemaakt dan hoort er “inh” van  inhalen te staan. Cijfers van periode 3 mogen pas ingevuld worden vanaf woensdag 14 februari.
 
Rapporten
De rapporten worden maandagochtend geprint door Jamila. Als Jamila klaar is,  dan kan de teamleider of teamondersteuner de rapporten ophalen. De mentoren krijgen dan bericht van de teamleider dat de rapporten dan daar opgehaald kunnen worden.
 
Voor de mentoren
Leerlingen met extra faciliteiten bij toetsen. Onder deze link zie je de lijst met de leerlingen die recht hebben op extra faciliteiten. De leerlingen dienen de toetsen tijdens de toetsweken in een apart lokaal te maken, indien zij daar gebruik van willen maken.
Niet alle leerlingen maken gebruik van het aparte lokaal en faciliteiten, terwijl hier wel rekening mee gehouden wordt. 
Benader de leerlingen die recht hebben op de extra faciliteiten.

  1. Leerling wil gebruik maken van extra faciliteiten. Geen actie nodig.
  2. Leerling wil geen gebruik meer maken van extra faciliteiten.
    • Neem contact op met ouders. -> indien ouders akkoord gaan, dienen zij dit per mail door te geven aan de mentor.
    • Leerlingen die 18+ zijn, dienen zelf een mail naar de mentor te sturen.
    • Mentor maakt hier dan een notitie van in magister.
    • Mentor mailt wijziging door aan de zorgcoördinator en examensecretaris.
      De leerling hoeft dan niet meer naar het extra lokaal.

Evaluatie Toetsweek 2
Deze week hebben de examencommissies toetsweek 2 geëvalueerd. Dank voor de reacties n.a.v. de vorige nieuwsbrief. De examensecretarissen hebben het de afgelopen weken erg druk gehad.
Vaak met werk wat door een ander gedaan had moeten worden. Vanaf nu gaan we in zo’n geval niet meer het hele team mailen met herinneringen of de docent appen of opzoeken.
De teamleiders zullen vanaf nu de desbetreffende collega’s hierop aanspreken.

De examensecretarissen & schoolleiding

_96A6732
_96A6718

Het indemIKs project

Aanstaande maandag start het indemIKs project voor H4 en V4. Ook hier op school zal iedereen daar iets van merken. Behalve natuurlijk door het uitvallen van lessen en de absentie van flink wat collega`s zul je  groepjes leerlingen of gastdocenten door de school zien wandelen.

We beginnen met een groep op het Comenius en een groep op het Hyperion. Gedurende de week gaan alle leerlingen in gemengde groepen met elkaar op stap. Ze bezoeken daarbij verschillende locaties in de hele stad waar ze kennis zullen maken met de grote diversiteit die zo kenmerkend is voor Amsterdam. Ook gaan ze met elkaar in gesprek over actuele maatschappelijke thema`s, identiteit en religie.

CLA_logo_vwohavomavo(transparant)
Hyperion_logo_slider_triangle

Voor al deze jonge Amsterdammers is het best spannend om op deze manier, met mensen die je niet kent een aantal dagen in het diepe te springen. De docenten gaan met verschillende werkvormen en sportactiviteiten proberen dit proces zo goed mogelijk te begeleiden. Ook op de twee scholen is het belangrijk dat de groepen zich welkom voelen en goed  en prettig kunnen werken.  Ik wil iedereen dan ook vragen om gedurende het project extra zorg te dragen voor de sociale veiligheid op school.

Dank en fijne werkweek gewenst!

Floor

Overzicht groottes klassen en lesgroepen

Vanuit het team kwam het verzoek tot inzage van de lesgroep- en klassengroottes. Door hier op te klikken kom je bij het bestand uit. Je hebt alleen inzage door in te loggen met je ZAAM-account.

Marouane

Wij zijn op zoek naar..

Nieuwe collega’s die ons kunnen versterken dan wel tijdelijk vervanging kunnen verzorgen. Deel het vooral in je netwerk.

Marouane

Stress & leren bij docenten en leerlingen

Thijmen van Alphen is een voormalige medewerker van het Comenius Lyceum. Voordat hij bij ons vertrok werkte hij als docent biologie op het Comenius Lyceum. Op dit moment werkt hij als promovendus bij het onderzoeksinstituut Child Development and Education aan de Universiteit van Amsterdam en doet hij onderzoek naar de relatie tussen stress en veerkracht bij leerkrachten. Hierover wordt hij geïnterviewd tijdens deze podcast. Een leuke aanrader.

Livia

Wat kan beter op ICT-gebied? Oefen invloed uit via de klankbordgroep

De ICT-dienstverlening naar de scholen moet verbeterd worden. Om beter in te kunnen spelen op de behoeftes, problemen en zorgen die op de schoollocaties aanwezig zijn, wordt een klankbordgroep in het leven geroepen om een goed beeld te vormen waar de ICT-dienstverlening op aan moet sluiten. Ken jij een docent, leerling, teamleider of GMR-lid die mee wil doen? Dan horen we dit graag van je. En we nodigen jou als directeur natuurlijk ook van harte uit. 

Waar oefen je invloed op uit? 
Jullie betrokkenheid is van onschatbare waarde. Je krijgt de mogelijkheid invloed uit te oefenen op onderwerpen als:

  • Wat vind je belangrijk bij het gebruik van ICT? Denk hierbij aan de laptops of pc’s op school, maar ook het gebruik van internet of applicaties.
  • Ervaar je wel eens technische problemen of beperkingen bij het gebruik hiervan? En hoe wordt daar vervolgens mee omgegaan?
  • Zijn er zaken rondom ICT die je mist op school? Dit kan bijvoorbeeld betrekking hebben op leermiddelen of applicaties maar ook op ondersteuning bij het gebruik van ICT.
  • Hoe zie jij de toekomst van ICT in het onderwijs? Zijn er ontwikkelingen die nu spelen waarvan jij denkt dat dit in de nabije toekomst een meerwaarde zal zijn?

Wie en wanneer?
Om een gebalanceerde en representatieve groep te vormen, zien we als ideale samenstelling:

  • 3 schoolleiders (directeuren/rectors)
  • 6 docenten
  • 3 OOP-ers
  • 2 GMR-leden
  • 3 leerlingen

Per doelgroep wordt een sessie van een uur worden ingepland via Teams om ervaringen op scholen met ICT goed in beeld te brengen. De uitkomst van de sessies koppelen we na afloop terug en wat we meenemen in de aanbesteding / modernisering. 

Aanmelden
Je kan je aanmelden door een mail te sturen naar ict-desk@zaam.nl

Nieuwe naam voor ZAAM diensten: het Kennis- en Servicecentrum (KES)

Zoals sommigen van jullie wellicht al weten, is ZAAM diensten (ZD) van naam veranderd. We gaan voortaan door het leven als het Kennis- en Servicecentrum (KES), waarmee we onze ondersteuning aan scholen voortzetten. 

Waarom een nieuwe naam?
ZAAM diensten werd regelmatig verward met ZAAM terwijl ze niet uitwisselbaar zijn. Om verwarring te voorkomen is gekozen de naam ZAAM diensten te vervangen door het Kennis- en Servicecentrum. Op deze manier verduidelijken we dat KES onderdeel is van (stichting) ZAAM en ook welke dienstverlening ze biedt. (Stichting) ZAAM wordt gevormd door het bestuur, de 23 scholen en het Kennis- en Servicecentrum. Samen vormen we één ZAAM. 

Waarvoor staat KES? 
Het Kennis- en Servicecentrum levert diensten en expertise op het gebied van onderwijs én bedrijfsvoering. Het KES streeft ernaar om benodigde expertise beschikbaar te stellen en, indien deze niet intern voorhanden is, deze voor de scholen te organiseren. 

Organisatiestructuur 
Het KES bestaat uit vier teams. De afdeling bestuurlijke ondersteuning valt rechtstreeks onder het CvB en maakt geen deel uit van KES. Elk van deze wordt aangestuurd door een hoofd, die tevens fungeert als strategisch adviseur voor het CvB. Deze managers zorgen voor een directe lijn met de schoolleiders en het CvB, om zo de communicatie tussen de afdelingen en de scholen te optimaliseren. 

Hoe verder?  
In het aanstaande schooljaar ligt de focus van het KES op het verfijnen van processen en vergroten van maatwerk, decentraal waar nodig en centraal waar gewenst. Dit kan betekenen dat we soms overgaan op nieuwe systemen of werkmethoden aanpassen. Over eventuele wijzigingen zullen wij de scholen tijdig informeren. 

Nog vragen?  
We willen je uiteraard graag nog meer vertellen over de naamswijziging. Mocht je hier behoefte aan hebben, neem dan contact op met John Kruijer, projectleider KES.  

Met vriendelijke groeten namens het KES-team, 

Erwin Klein, Hoofd Planning en Control (e.klein@zaam.nl) 
Kitty Helmich, Aanstaand Hoofd HR (vanaf 1 maart) 
Jeanette Lotte, Hoofd Onderwijskwaliteit (j.lotte@zaam.nl) 
Irene Timmer, Hoofd Bestuurlijke Ondersteuning/Secretaris CvB (i.timmer@zaam.nl) 
John Kruijer, Hoofd Huisvesting en ICT a.i./Projectleider KES (j.kruijer@zaam.nl)  

Comenius Lyceum Amsterdam
Jacob Geelstraat 38
1065 VT Amsterdam

020 614 0305
comenius@comeniuslyceum.nl
comeniuslyceum.nl