
NUMMER 19
1 FEBRUARI 2025
SCHOOLJAAR 2024-2025

NUMMER 19
1 FEBRUARI 2025
SCHOOLJAAR 2024-2025

1595 bezoekers, wat nu?
Dat we populair zijn, bleek afgelopen donderdag opnieuw. Dit schooljaar hebben we gekozen voor een opzet waarbij algemene informatie over de school wordt gegeven in het ecolab. Hiermee hebben we geluisterd naar de feedback van bezoekers van vorig jaar.
Het ecolab zat telkens bomvol, en dat werd extra duidelijk toen Jamila liet zien hoeveel mensen in het gebouw aanwezig waren: maar liefst 1.595. Dit is nog nooit eerder gebeurd. Ik heb er zelf niets van meegekregen. Net als vorig jaar konden bezoekers bij het verlaten van het gebouw feedback achterlaten. Deze gaan we analyseren en mogelijk gebruiken om de volgende open avond verder te verbeteren. Met zoveel bezoekers ontkomen wij er niet aan dat wij de stroming meer moeten begeleiden en mogelijk meer proeflessen moeten geven. Net als hoe wij dat in het verleden deden.
Ik wil hierbij mijn waardering uitspreken voor alle collega’s die aanwezig waren en zich hebben ingezet om deze avond goed te laten verlopen. Dankzij jullie inzet hebben we dit enorme aantal bezoekers kunnen ontvangen en begeleiden.
De discussie over of een open avond wel of niet tot je primaire taken als medewerker behoort, blijft bestaan. Vanaf volgend schooljaar ligt er een takenboek waarin het e.e.a. wordt beschreven. Zodat voor iedereen duidelijk is wat zijn of haar verantwoordelijkheden zijn. Het aantal afmeldingen (deels ziek) afgelopen donderdag was ongekend, en hiermee laat je je collega’s in de steek.
Marouane
PS. De foto’s hieronder staan in een slideshow. Je kunt ze zelf bedienen of automatisch laten afspelen.

De planning voor de komende drie weken


In deze nieuwsbrief
CAO-afspraken salarisrun januari (update) ►
In de Miks – 10 februari t/m 13 februari ►

In deze nieuwsbrief
CAO-afspraken salarisrun januari (update) ►
In de Miks – 10 februari t/m 13 februari ►

CAO-afspraken salarisrun januari (update)
Afgelopen week zijn de correcties doorgevoerd en op vrijdag zijn de nabetalingen gedaan aan de betreffende collega’s. Ik heb hier zelf geen zicht op en weet dus niet om welke collega’s het gaat. Collega’s die te veel hebben ontvangen, hebben een e-mail ontvangen met een voorstel voor terugbetaling. Ook van hen weet ik niet om wie het gaat.
Marouane

In de Miks – 10 februari t/m 13 februari
Door het dagelijkse onderwijs gewoel, maar ook door het rendementsdenken van de overheid (inspectienormen) en de maatschappij, vergeten we soms dat onderwijs naast kwalificatie ook over persoonsvorming en socialisatie gaat (of zou moeten gaan wat mij betreft). Hierbij gaat het over het creëren van gelegenheid voor de leerlingen die niet alleen (of juist niet) gaat over prestaties, maar gericht is op verbinding maken met zichzelf en de ander. Het creëren van gelegenheid op betekenisvolle interacties tussen leerlingen met andere achtergronden in een diverse achtergrond zoals een moskee, synagoge en kerk in precies wat Floor nu al voor het elfde jaar doet door het organiseren van “In de Miks”. De “zachte waarden” dialoog en verbinding, die in de huidige gepolariseerde samenleving zeer noodzakelijke waarden zijn, krijgen hierdoor ruimte en oefengelegenheid voor een heel grote groep leerlingen.
Van 10 tot en met 13 februari gaan de H4 en V4 leerlingen “In de Miks” met vierdeklassers van het Hyperion, een middelbare school uit Amsterdam-Noord. De organisatie hiervan vergt bijna militaire precisie. Deze leerlingen gaan Amsterdam en elkaar vier dagen lang verkennen, onder leiding van onze docenten en de docenten van het Hyperion. Voor heel veel leerlingen levert dit een herinnering op aan hun schooltijd die ze nooit meer vergeten en soms ook nieuwe vriendschappen.
Vorig jaar waren bij de start van “In de Miks” de gemeenteraadsleden Itay Garmy en Seher Khan aanwezig om in dialoog te gaan met onze leerlingen. Dit jaar zal naast deze gemeenteraadsleden ook wethouder Moorman aanschuiven. Aangezien we geen ruimte buiten school hebben om met de gehele lichting aan leerlingen de start te organiseren, zal dit bij ons op school plaats vinden in de Aula. Dat is een behoorlijke groep aan leerlingen. De inloop is op 10 februari om 8.45 en het duurt ongeveer tot 10.30.
Belangrijk:
Vanwege deze reden is ervoor gekozen om de eerste twee lesuren te laten vervallen op 10 februari. De roostermaker zal zijn best doen om de vervallen lessen te verplaatsen naar een ander moment in die week. Als dat niet is gelukt voor je les en je wilt het verzoek doen om te onderzoeken of je les naar een andere week verplaatst kan worden, laat het dan weten bij de roostermaker.
Wendy

Comenius Lyceum Amsterdam
Jacob Geelstraat 38
1065 VT Amsterdam
020 614 0305
comenius@comeniuslyceum.nl
comeniuslyceum.nl