NUMMER 18
25 JANUARI 2025
SCHOOLJAAR 2024-2025

NUMMER 18
25 JANUARI 2025
SCHOOLJAAR 2024-2025

Start periode 3

Dit weekend zijn de eerste lokalen voor de tweede keer geschilderd en zijn de vloeren van een aantal lokalen grondig schoongemaakt. Dit ging niet zonder slag of stoot, vooral in de lokalen waar vlekken van pennen aanwezig waren. Deze waren volgens het bedrijf lastig te verwijderen. Wij hebben als advies meegekregen dat het belangrijk is dergelijke vlekken direct aan te pakken. Zodra ze opdrogen, zijn ze niet meer te verwijderen. Dit is zonde van onze vloer. Meld problemen meteen bij Remco of Jan Jaap. Lekt er een pen op de vloer? Trek aan de bel. Zie je andere problemen in een lokaal, zoals vochtschade? Meld dit zo snel mogelijk. Door vroeg in te grijpen, voorkomen we grotere schade en dure reparaties.

Aanstaande donderdag is onze eerste open dag. Voorafgaand aan de open avond vindt er een plenaire bijeenkomst plaats ter voorbereiding. Zorg dat je op tijd bent. In het draaiboek staat het exacte tijdstip vermeld. Vrijdag is iedereen het 1e uur lesvrij.

Marouane

IMG_5868

De planning voor de komende drie weken

CAO-afspraken salarisrun januari

Afgelopen vrijdag zijn de nieuwe salarissen uitbetaald, inclusief de structurele verhoging van 4,9% en de éénmalige van 1,23%. Daarnaast hebben de cao-partijen afgesproken een aantal wijzigingen door te voeren in het loongebouw. Voor de schalen 1 tot en met 8 én schaal 11 is hiertoe een conversietabel ontworpen. In de cao-update van AFAS zijn echter niet alle conversieregels goed meegenomen. Daardoor kan het voorkomen dat medewerkers in de schalen 1, 6 en 8 een te laag salaris hebben ontvangen (tot 250 bruto). Medewerkers in schaal 11 kunnen als gevolg hiervan een te hoog salaris hebben ontvangen (tot 300 bruto).

De 62 medewerkers die te weinig hebben ontvangen, worden volgende week nabetaald. De 7 medewerkers die te veel hebben ontvangen zullen aankomende week benaderd worden en met hen besproken worden hoe dit verrekend kan worden.

Erwin
Hoofd Finance & Control stichting ZAAM

Sectietijd 28 januari

Sectietijd 28 januari

Op 28 januari is er sectietijd. We beginnen om 15.45 uur plenair in de aula. Alle collega’s worden verwacht. Er zullen een aantal praktische zaken besproken worden met het team. Dit duurt ongeveer een kwartier. Daarna kunnen de secties aan het werk. We verwachten dat alle secties aan het werk gaan.

De teamleiders zullen vervolgens langs de secties lopen om vragen te stellen en beantwoorden met betrekking tot het inhaalprogramma van de afstromers 3H-4M en V4-H5. Kunnen jullie hieronder aangeven in welk lokaal jullie van plan zijn om te zitten? Lokalen op de eerste verdieping zijn niet beschikbaar op 115, 120 en Ecolab na. Tweede verdieping en begane grond zijn beschikbaar.

Sectie 28 januari.xlsx

Dank jullie wel!

De schoolleiding

Wij zijn verhuisd

Ik ben verhuisd naar een mooie nieuwe ruimte. Ik hoef niet meer op zoek te gaan naar een plek waar ik gesprekken kan voeren met ouders of met meerdere collega’s. Hoewel het nog wel wachten is op een vergadertafel…

Het vriendelijke verzoek om bij leerlingzaken eerst na te gaan of het niet al opgelost kan worden met de mentor. Die is het eerste aanspreekpunt. Als dat niet voldoende is, dan kan het besproken worden met Bouteyna. Voor alle overige zaken kun je bij mij terecht.

Ik zit nu in kamer 141 (naast het oude boekenhok). Bouteyna is verhuisd naar mijn oude plek (kamer 148).

Sanae

Wij stellen ons even voor

Hallo allemaal,

Mijn naam is Douae Madrane en ik ben 21 jaar. Ik woon in Amsterdam en ik zal binnenkort (per 3 februari) op het Comenius Lyceum starten als stagiair bij het zorgteam. Ik kijk ernaar uit om mijn steentje bij te dragen, veel te leren en kennis te maken met iedereen!

Groetjes,

Douae Madrane

Beste collega’s van het Comenius,

Hierbij wil ik mezelf graag aan jullie voorstellen. Mijn naam is Gabriëlle Vallinga en ik ben met ingang van het nieuwe jaar begonnen als HR adviseur bij ZAAM. Ik ben een ervaren HR adviseur in het PO en VO en enthousiast om samen te werken met het Comenius. Ik ben één dag per week op locatie aanwezig en voor nu is dat de woensdag.

Hartelijke groet,

Gabriëlle

image002

Taalopdracht en differentiatie opdracht

Tijdens de afgelopen APV op 9 december hebben we aan secties verschillende zaken verzocht:

  • Het uploaden van het vakwerkplan uiterlijk 13 december. De meeste secties hebben dat al gedaan. Het verzoek aan de overige secties om dit op SharePoint te plaatsen.
  • Het verzoek om een document waarin staat aangegeven wat de sectie nu doet aan differentiatie uiterlijk 17 januari
  • Het verzoek om een stappenplan, schema of richtlijn voor leerlingen als houvast bij het beantwoorden van vragen in toetsen en het maken van opdrachten bij jouw eigen. De volledige omschrijving van dit verzoek kan je hier teruglezen: TAALBELEID APV 9 december 2024 uiterlijk 17 januari

We verzoeken om dit te plaatsen op de volgende plekken:

Wellicht is dit jullie ontschoten. Het vriendelijke verzoek om dit uiterlijk volgende week aan te leveren.

Enkele woorden als toelichting van het belang van onze verzoeken. We zijn een groeiende school. Van boven de 400 zijn we binnen rap tempo gegroeid naar school van meer dan 1000 leerlingen. In de afgelopen 3 jaar zijn we ongeveer verdubbeld in aantal medewerkers. De onderwijsbehoeftes en de onderwijsuitdagingen zijn echter hetzelfde gebleven.. We kunnen niet alles tegelijk aanpakken, maar het is wel van belang om koersvast te blijven streven naar ontwikkeling voor onze leerlingen. Hierbij is het vastleggen van de visie van de sectie op het onderwijs en de gemaakt keuzes die hieruit voort vloeien van belang voor de borging en de doelen die je met elkaar stelt van belang om er gezamenlijk op te reflecteren en samen van te leren. Daarnaast het verzoek met betrekking taal. Taal is het voortuig van kennisoverdracht. Een deel van onze leerlingen, tot aan vwo 6 mist een voldoende ontwikkelde woordenschat om methodeteksten en toetsvragen voldoende te begrijpen en de opgedane tekst goed genoeg schriftelijk te kunnen uitdrukken. Onze leerlingen hebben hier gerichte ondersteuning voor nodig die verschilt per vak. Daarom het vriendelijke, doch dringende verzoek om dit niet als een “moetje” te zien, maar binnen de sectie het gesprek hierover te voeren die het verdiend. Ten slotte differentiatie. Tijdens een groot gedeelte van de lessen zien we dat dit lastig gevonden wordt. En, het is ook lastig. Niet alleen voor ons, maar landelijk. Toch verzoeken we jullie om hier aandacht aan te geven, niet in de minste plaats, omdat leerlingen in de schoolbrede enquete regelmatig hebben aangegeven dat ze er behoefte aan hebben, maar ook vanwege de, wellicht terechte, herstelopdracht van de inspectie.

We weten hoe druk het is, maar vragen hier wel aandacht voor, vanwege het belang voor de leerlingen. Heel veel dank alvast.

De schoolleiding

Screening leerlingen

In week 6 staan de termen “screening leerlingen” op de jaarkalender. Dit staat er, omdat er dan geen rapportvergaderingen plaatsvinden. Vanuit een werkgroepje jaarkalender met een aantal docenten kwam het verzoek om, gezien de werkdruk, geen rapportvergaderingen in te plannen. In de plaats hiervan vinden er screeningsgesprekken plaats.
Het screeningsgesprek is een gesprek tussen een teamondersteuner of teamleider en een mentor. Het doel van dit gesprek is, gelijk aan wat we tijdens de rapportvergaderingen beogen, om:

  1. Goed zicht te krijgen op waar de leerlingen que prestaties en gedragsmatig staan. Dit beeld is als het goed is een stuk scherper in vergelijking met P1.
  2. In beeld te krijgen wat de onderwijskundige ondersteuningsbehoefte is van de leerlingen
  3. Voldoende informatie verkrijgen om eventuele aan ouders mee te geven.
  4. Gezamenlijke afspraken te maken met betrekking tot de leerlingen.

Om de informatie behoefte te vervullen verzoeken we het volgende:

  1. Invullen Excelbestand
    Het verzoek aan de docenten om belangrijke informatie in een Excel bestand in te vullen.
    In dit Excelbestand kan je per leerling opmerkingen invullen. Je hoeft niet bij alle leerlingen een opmerking te plaatsen. In het Excelbestand staan richtlijnen t.b.v. het invullen aangegeven. Deze bestanden worden maandag verstuurd. Vul dit s.v.p. uiterlijk 31-1 in.
  2. Uitvragen onderwijs ondersteuningsbehoefte
    Het verzoek aan de mentoren om volgende week tijdens de mentorles de onderwijs ondersteuningsbehoefte uit te vragen bij de belangrijkste risicoleerlingen.
  3. Screeningsgesprekken
    De screeningsgesprekken vinden plaats vanaf maandag 3 februari op uitnodiging van de teamondersteuner of teamleider.
  4. Interventies
    Per klas bepalen de mentoren samen met de teamleiders/teamondersteuners op klassenteamniveau interventies bepaald tijdens het screeningsgesprek. Deze interventies worden gedeeld per mail. De gedachte hierachter is dat als we als klassenteam een uniforme handelingsafspraak maken voor een risicoleerlingen, we hier meer gezamenlijk meer invloed uit kunnen oefenen.

Examenklassen
Voor de examenklassen gaan we nog wel rapportvergaderingen inplannen. Zo kunnen we gezamenlijk kijken wat wij en de leerlingen nog kunnen doen om het maximale uit de laatste periode te halen.
Normaliter is aanwezigheid ook op een niet-werkdag verplicht, maar omdat dit vrij kort van tevoren is besloten begrijpen we dat dit mogelijk niet voor iedereen te organiseren is. Mocht je daarom niet aanwezig kunnen zijn, dan het vriendelijke verzoek om wel aantekeningen van de leerlingen (met mogelijke tips) te mailen naar de mentor(en), teamondersteuner en teamleider.
Het rooster van de rapportvergaderingen van de examenklassen zal in Magister voor iedereen te zien zijn, dus kijk goed bij welke klas je aanwezig hoort te zijn. Je kunt dit ook hieronder terugzien op de foto.

De schoolleiding

Scherm­afbeelding 2025-01-26 om 18.00.16

De Transformatieve School

Beste collega’s,

Wij geloven in de kracht van professionele groei en samenwerking. Daarom nodigen wij collega’s uit om deel te nemen aan de cursus van de Transformatieve School, een inspirerende training die bijdraagt aan het versterken van ons onderwijs.

De cursus start op dinsdag 4 februari en begint met een theoriegedeelte. Vervolgens zullen er praktijkgerichte lesbezoeken plaatsvinden, verzorgd door de Transformatieve School. Deze combinatie van theorie en praktijk biedt waardevolle inzichten en helpt om direct impact te maken in het klaslokaal. De nieuwe collega’s en/of de collega’s die nog nooit scholing hierin hebben gehad, ontvangen hierover nog een persoonlijk bericht met een uitnodiging daarin.

Voor collega’s die deze cursus al hebben gevolgd, plannen we op een later moment een opfriscursus (waarschijnlijk volgend schooljaar). Zo blijft iedereen up-to-date met de laatste inzichten en werkwijzen.

We moedigen alle nieuwe collega’s aan om deze kans te grijpen. Meer informatie over de cursus, zoals tijdstip en locatie, volgt binnenkort.

Samen bouwen we aan een sterkere en transformatieve onderwijsomgeving!

Met vriendelijke groet,

De schoolleiding

Comenius Lyceum Amsterdam
Jacob Geelstraat 38
1065 VT Amsterdam

020 614 0305
comenius@comeniuslyceum.nl
comeniuslyceum.nl