NUMMER 13
6 DECEMBER 2024
SCHOOLJAAR 2024-2025

NUMMER 13
6 DECEMBER 2024
SCHOOLJAAR 2024-2025

I’ll be back

Afgelopen week ben ik weer voorzichtig begonnen met een paar uur per dag te werken en heb ik een deel van mijn werkzaamheden opgepakt. De berichten die ik in de afgelopen tijd heb ontvangen, waren hartverwarmend, net als de presentjes die ik van verschillende collega’s heb gekregen. Hiervoor wil ik jullie enorm bedanken.

Afgelopen dinsdag heb ik te horen gekregen dat ik volgende week donderdag weer naar het ziekenhuis moet. Onder volledige narcose, waarna ik opnieuw een paar dagen uit de running zal zijn. Het kan daarom zijn dat deze nieuwsbrief de laatste is die jullie voorlopig persoonlijk van mij ontvangen.

Een aantal collega’s zeiden tegen me: “Je hebt een goed team staan.” En dat is zeker gebleken. En weet je, ik had ook niets anders verwacht. Dit geeft mij de rust om goed aan mijn herstel te werken. Ik ben ontzettend trots op jullie.

Marouane

20241205_150213[51]

De planning voor de komende drie weken

Bericht van de examensecretaris

Inhalen
Om het inhalen goed te organiseren, is het essentieel dat bij leerlingen duidelijk in Magister staat vermeld welke toets nog ingehaald moet worden. Ik merk dat er nog veel lege hokjes zijn; dit is niet de bedoeling! Graag voor maandag 9 december 17h INH invullen.

Structuur PTA’s
De structuur van de PTA’s op de mavo verschilt met die van de havo/vwo. De schoolleiding is voornemens een besluit te nemen over het werken met cohorten op de mavo. Ik ontvang graag per mail jullie input. Ter informatie: het blijft mogelijk om wijzigingen in het PTA aan te brengen tot 1 oktober voor de toetsen van dat schooljaar.

Miriam Fadel

Wel of geen aanwezigheidsplicht?

Moet ik terugkomen op mijn vrije dag voor een studiedag/rapportvergadering of andere activiteit op school?

Het takenpakket van een docent bestaat uit lesgebonden en niet-lesgebonden taken. Niet-lesgebonden taken kunnen ook plaatsvinden op een dag dat de werknemer geen lessen verzorgt.

Aan het begin van het jaar kunnen dagen worden aangewezen, waarop een rapportvergadering of een studiedag plaats zal vinden. Dit is dan een reguliere werkdag, die niet per sé een lesdag hoeft te zijn.

Activiteiten die in het jaarrooster zijn opgenomen, maken onderdeel uit van de jaartaak en zijn daarmee reguliere werktijd. Studiedagen maken bijvoorbeeld deel uit van je taakuren.

De beschikbaarheidsregeling van art. 6.2 lid 4 van de CAO VO heeft betrekking op de werkzaamheden in deeltijd. Wanneer een vergadering op een niet-lesdag is, kan de werknemer verplicht worden aanwezig te zijn. Voor BAPO of ouderschapsverlof  geldt dat deze op een herkenbare wijze moet kunnen worden opgenomen in de vorm van een vrij dagdeel, dan wel een vrije dag. Dit betreft dan zowel de lesgebonden, als niet- lesgebonden taak. Wanneer een docent dus op donderdagmiddag voor zijn lesuren BAPO-verlof of ouderschapsverlof heeft opgenomen, hoeft hij ook niet aanwezig te zijn bij de aansluitende rapportvergadering. In de bijlage 7 Regeling BAPO is in art. 2 een extra lid 9 opgenomen luidende: “Indien de werkgever een werknemer verplicht te werken gedurende een dag of dagdeel BAPO-verlof, heeft de werknemer recht op vervangend BAPO-verlof. Deze verplichting kan ten hoogste drie maal per jaar worden opgelegd.”

In een week waarin je een studiedag hebt, voelt die misschien als extra werk. Dat is als je puur naar die week kijkt ook het geval. Van overwerk is echter geen sprake. Deze extra gewerkte dag telt mee in je jaartaak.

De schoolleiding

De open avonden

Beste collega’s,

Ook dit schooljaar staan er een tweetal open avonden op de planning.

  • Donderdag 30 januari
    • 18.30 – 21.00
  • Dinsdag 25 februari
    • 18.30 – 21.00

De schoolleiding

PHOTO-2024-12-05-12-51-32

Wij stellen ons even voor!

CL KT

Hoi allemaal, even voorstellen! Mijn naam is Kiki Titulaer, 26 jaar en woonachtig in Amsterdam. Ik ben nieuw in de sectie Engels en geef les aan klas 2I, 2J, 2B en 3D. Ook neem ik het mentoraat van klas 2J over.

Buiten school kan je mij veel in de natuur vinden, waar ik lange wandelingen maak met mijn kleine herder Kaya. Ik ben dol op honden en ben mijzelf in mijn vrije tijd ook aan het opleiden tot hondentrainer. Mijn grootste droom is het kopen van bestelbus, zelf ombouwen tot camper om in de vakanties door Europa te reizen.

Ik heb een fijne ontvangst gehad op het Comenius Lyceum en kijk ernaar uit jullie te leren kennen!

Kiki

Hoi allemaal!
Mijn naam is Asma Bouizgarne en ik ben 26 jaar oud. Dit jaar ben ik de nieuwe wiskundedocent op deze school, en ik geef zowel les aan de onderbouw als de bovenbouw. Hoewel ik al een aantal van jullie heb mogen ontmoeten, kijk ik ernaar uit om de rest van jullie beter te leren kennen. In mijn vrije tijd houd ik van koken en reizen, en ik ben altijd nieuwsgierig naar nieuwe ervaringen.
Groet,
Asma Bouizgarne

APV maandag 9 december

Aanstaande maandag vindt de APV plaats. Het programma hebben jullie al eerder via de mail ontvangen. Voor de inhoud van de middag (deel II) verwijs ik jullie naar de onderstaande tekst. Aanstaande maandag volgt verdere toelichting en uitwerking van deze middag.

Inhoud deel II
Met 1035 leerlingen en ruim 120 medewerkers is onze school de afgelopen jaren enorm gegroeid. Het is een mooie prestatie en wij mogen hier trots op zijn. Maar tegelijkertijd brengt het ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Vorig schooljaar is er binnen de schoolleiding gesproken over een mogelijke herziening van de structuur van de schoolleiding.

In de afgelopen weken heeft de schoolleiding onder begeleiding verschillende sessies gehad om deze ideeën verder uit te werken. Het resultaat is dat er nu 3 scenario’s liggen die we op de APV graag aan jullie willen voorleggen. Het doel is om niet alleen voor- en tegenargumenten op te halen, maar ook om te horen welke punten of invalshoeken we mogelijk nog niet hebben meegenomen. Verder is er ook de mogelijkheid om een eigen invulling te geven. Dit alles gaan we in groepsverband doen.

Een mogelijke wijziging van de structuur biedt kansen. Het kan zorgen voor meer aandacht voor het individu en een betere balans creëren binnen de groeiende schoolorganisatie. Samen met jullie willen we onderzoeken wat het beste past bij onze visie, onze leerlingen en ons team.

Marouane

Centrale inhaalmomenten onderbouw (CIM OB)

Het heeft even op zich gewacht, maar de centrale inhaalmomenten voor de onderbouw zijn nu ingepland. Het gaat om deeltoetsen (toetsen buiten de toetsweek om) die ingehaald moeten worden. In de onderbouw heb je als docent de keuze om zelf een inhaalmoment in te plannen of in te plannen op een centraal inhaalmoment.

Er zullen dit schooljaar tien inhaalmomenten komen. Ze zijn in de jaaragenda te vinden. Op SharePoint -> Docenten -> Centraal inhaalmoment kun je een Excel-bestand vinden waar je de leerlingen kan inplannen. Zie ook deze link: Centraal inhaalmoment. Hier zie je ook de inhaalmomenten voor dit schooljaar.

Lees de speelregels goed voordat je een leerling inplant!

Voor nu kunnen 40 leerlingen per moment inhalen (20 leerling per lokaal). Mocht dit niet genoeg blijken te zijn, dan ga ik kijken naar de mogelijkheid voor een extra lokaal. Ik zal deze week contact opnemen met docenten die taakuren open hebben staan en zullen ingezet worden voor deze inhaalmomenten.

Mochten jullie hier nog vragen over hebben, stuur mij dan een bericht.

Sanae

Comenius Lyceum Amsterdam
Jacob Geelstraat 38
1065 VT Amsterdam

020 614 0305
comenius@comeniuslyceum.nl
comeniuslyceum.nl