NUMMER 11
24 NOVEMBER 2024
SCHOOLJAAR 2024-2025
NUMMER 11
24 NOVEMBER 2024
SCHOOLJAAR 2024-2025
De planning voor de komende drie weken
Rapportvergaderingen
Beste collega’s,
Voor volgende week geldt een 40 minuten-rooster. In de Nieuwsbrief van afgelopen week stond het definitieve rooster voor de rapportvergaderingen.De link werkte niet, als het goed is Vergaderschema 2024-2025.xlsxdeze wel. Anders hoor ik het graag. De lessen zijn tot en met het 5e uur, tenzij je geen RV hebt dan gaan deze lessen wel door.
groetjes
Irene
De werkkostenregeling t.b.v. welzijn en fitheid (WKR)
Vanuit de regeling WKR kun je jaarlijks 250 euro brutoloon inruilen voor nettoloon. Je abonnementen voor sporten, facturen voor sportkleding, sauna entree, persoonlijke massages, theaterbezoeken etc. mag je hiervoor gebruiken. Als je de kosten maar hebt gemaakt voor zaken waar jij van ontspant en geniet, zodat je werk- privé balans goed blijft.
Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is de facturen of bonnetjes uploaden in AFAS – Mijn gegevens – Cafetariaregeling – Werkkostenregeling (WKR). Op deze plaats is tevens de gehele regeling te vinden. Let op dat je deze actie eenmaal per jaar kan doen, bonnetjes opsparen tot de max van 250 euro en tegelijk indienen is de meest optimale benutting.
De aanvraag moet voor 8 december 2024 zijn ingediend.
De schoolleiding
Regeling vakbondscontributie
Het is weer zover, je kunt de factuur over 2024 van je vakbondscontributie insturen. Door mee te doen aan de regeling vakbondscontributie kun je een gedeelte van de vakbondscontributie terugkrijgen. Afhankelijk van je bruto jaarinkomen kan deze regeling je wel bijna 50 % voordeel opleveren.
Vanaf heden kan je de aanvraag in AFAS indienen via mijn gegevens, knop cafetariaregelingen en vervolgens de knop ‘regeling vakbondscontributie’. Zorg dat je uiterlijk 8 december 2024 de factuur instuurt via AFAS. PSA zal er dan voor zorgen dat de controle uitgevoerd wordt en dat je aanvraag bij het salaris van december 2024 verwerkt is.
Een uitgebreide uitleg over de regeling kun je vinden op AFAS onder de knop ‘regeling vakbondscontributie’.
Let op: vanaf 9 december 2024 zal de knop niet meer zichtbaar zijn en kun je de factuur niet meer insturen.
De schoolleiding
Regeling t.b.v. reiskostenvergoeding
Conform de Cao VO kunnen de medewerkers van ZAAM jaarlijks gebruik maken van de ‘uitruil fiscale ruimte reiskostenvergoeding’. Je kunt dit indienen via AFAS -> Mijn gegevens -> Cafetariaregelingen. Daar kun je ook de volledige regeling inzien
De aanvraag moet voor 8 december 2024 zijn ingediend.
De schoolleiding
Rapportvergaderingen
Volgende week starten de rapportvergaderingen. Het vriendelijke verzoek om een opgeladen laptop mee te nemen (s.v.p geen mobiel), want er worden geen vergaderlijsten afgedrukt. Als je afwezig bent vanwege ander werk of studie, geef dit s.v.p uiterlijk twee dagen van tevoren aan per mail door aan de betreffende mentor, teamleider en teamondersteuner. Daarnaast het verzoek om in deze mail ook bijzonderheden aan te geven per leerlingen (als deze er zijn).
De teamleiders
Jaaragenda
Beste collega’s,
De definitieve jaaragenda staat op SharePoint:
Algemeen -> Roosterzaken -> Jaarplanner -> jaaragenda def 21112024.xlsx
Ook te vinden via deze link
Irene
Transformatieve School
Congres van Ontwikkelkracht
Afgelopen donderdag hebben Souhayla, Ali en Mustapha deelgenomen aan het inspirerende Ontwikkelkracht Congres. Dit congres bracht veel scholen samen die hun best practices deelden met betrekking tot de ontwikkelgroepen op scholen. Naast waardevolle praktijkvoorbeelden kregen we inzichten uit recente theorieën, waaronder de invloed van ludificering binnen het onderwijs. Het blijkt dat bijna alle scholen – in verschillende mate – met deze uitdaging te maken hebben. Een interessant gegeven dat ons helpt onze aanpak op school verder te verfijnen.
Differentiëren, ludificering en het Mattheüs-effect
Ook kwam het Mattheüs effect vaak ter sprake. We hebben natuurlijk vanuit de inspectie feedback gekregen als het gaat om differentiëren. Het Mattheüs effect in het kort gaat om: hoe zorgen we ervoor dat leerlingen die moeite hebben om mee te komen, de aansluiting behouden, terwijl sterkere leerlingen niet te ver vooruitlopen? Dit sluit nauw aan bij formatief handelen en het vergroten van kansengelijkheid. Dit later… Als ontwikkelgroep richten we ons eerst op ludificering en het formuleren van een gemeenschappelijk normatief kader. Welk schoolcultuur willen we?
Lesbezoeken na de kerstvakantie
Na de kerstvakantie starten we ook weer met de lesbezoeken vanuit de Transformatieve School. Docenten die nog geen bezoek hebben gehad, ontvangen hiervoor binnenkort een uitnodiging.
Met vriendelijke groet,
Souhayla, Ali en Mustapha
Wees zuinig op de lokalen – afspraken
Beste collega’s,
Ik richt mij met dit bericht tot alle stagiaires en nieuwe docenten. Wij zijn docenten en dienen ten alle tijden het goede voorbeeld te geven. Wij constateren dat lokalen super slecht achtergelaten worden. Graag het verzoek om het lokaal achter te laten in de staat hoe het aangetroffen hebt. Heb je het lokaal rommelig aangetroffen spreek elkaar daar op aan op een nette vriendelijke manier, wij zijn immers collega’s.
Waar moet je aan denken;
- kijk naar de instructies op de docententafels, daar staan keurig de instructies
- neem geen spullen mee uit het lokaal, zoals wisser, bezem, afstandsbediening etc.
- veeg het bord uit, gebruik daarvoor demiwater.
- zet stoelen en tafels recht
- ruim de propjes op
Een schone omgeving begint bij jezelf
Met vriendelijke groet,
Samir
Trainingen op school
Zoals bij de vorige APV aangekondigd, worden er drie type trainingen gegeven op school de komende maanden. Goed voor mentoren om meer achtergrondinformatie te hebben over deze trainingen. Mogelijk komt er een leerling van jouw mentorklas hiervoor in aanmerking.
Training 1: Boost your Vibe (gegeven door Samantha Brands)
In de training Boost je Vibe leren leerlingen zichzelf beter kennen en ontwikkelen ze belangrijke sociaal-emotionele vaardigheden. Ze ontdekken wie ze zijn, wat hun sterke punten zijn en welke uitdagingen ze willen aangaan. Op basis van deze inzichten stellen ze doelen om hun eigen gedrag en emoties te reguleren, beter samen te werken en assertiever te worden. Door middel van psycho-educatie, zelfreflectie en praktische oefeningen versterken ze hun zelfverzekerdheid, sociale vaardigheden en hun weerbaarheid. Deze training helpt leerlingen niet alleen om hun positieve vibe (positieve identiteit) te versterken, maar ook om de vibe van anderen beter te begrijpen en er adequaat op te reageren.
Training 2: Leren leren (gegeven door Caroline Zietsman-Geurts)
De Leren Leren training is voor leerlingen die niet meer weten hoe ze moeten plannen, niet weten wat leren eigenlijk is en hoe je dat moet doen bij de verschillende vakken, geen concentratie en/of geen motivatie hebben. In 6 bijeenkomsten worden deze onderwerpen besproken en geoefend. Daarbij krijgt de leerling 5 rollen: Time Manager (planning), Super Nerd (psycho educatie leren), Studie Ninja (concentratie), Mindbender (motivatie) en Leercoach (leerstrategieën).
Training 3: Omgaan met spanningen (gegeven door Adriaan Verkade)
Leerlingen die last hebben van spanningsklachten kunnen deelnemen aan de training: “Omgaan met spanningen”. Deze training wordt gegeven in kleine groepjes, maar kan ook door leerlingen individueel worden gevolgd. De training is geschikt voor alle leerjaren. De training bestaat uit 4 trainingsbijeenkomsten. In de training wordt uitgelegd hoe ons lichaam reageert op spanningen, er worden 4 ontspanningstechnieken geoefend en de deelnemers aan de training leren blokkerende gedachten te herkennen en deze gedachten om te zetten in helpende gedachten.
Twee maanden na afronding van de training is er voor de deelnemers een terugkombijeenkomst, waarin het effect van de training wordt geëvalueerd.
Lisa
Aanmeldformulier voor ondersteuning
In de rapportvergaderingen worden leerlingen besproken en gesignaleerd met extra ondersteuningsbehoeften. Ook kunnen mogelijke ondersteuningsvragen nog naar boven komen vanuit de driehoeksgesprekken. Als mentor kan je de leerling met een extra ondersteuningsbehoefte aanmelden bij mij als ondersteuningscoördinator via een digitaal formulier. Een link naar dit formulier verstuur ik per volgende week.
Middels dit formulier probeer ik zoveel mogelijk informatie te verzamelen over de leerling en de aanmeldreden. Ik ben dus benieuwd naar welke hulpvraag de leerling zelf heeft, welke ouders eventueel hebben of wij als school. Wat is er al gedaan aan ondersteuning of gesprekken vanuit de docenten en of vanuit jou als mentor.
In de driehoeksgesprekken kan je als mentor meegeven dat je de leerling aanmeldt bij de ondersteuningscoördinator en dat ik dan contact zal opnemen om de ondersteuningsbehoefte verder in kaart te brengen. Je kan dan na het gesprek het formulier met alle relevante informatie over de leerling invullen. Het ondersteuningsteam kan dan kijken wat er mogelijk ingezet kan worden i.o.m. de mentor.
NB: Graag geen beloftes doen m.b.t. wat voor type ondersteuning, bijvoorbeeld ‘Ik ga je aanmelden voor de weerbaarheidstraining.’ etc.
Bij vragen hoor ik het graag!
Lisa
Driehoekgesprekken
Beste onderbouw mentoren,
We willen de onderbouwmentoren enorm bedanken voor de actieve aanwezigheid afgelopen dinsdag. Mocht je afwezig zijn geweest adviseer ik zeker om Samir, Mohammed of Ali vlug op te zoeken. De driehoeksgesprekken zijn op 2,3,4 december. Jullie hebben als het goed is het formulier donderdag opengesteld, zo is het ook gecommuniceerd in de brief die vrijdag aan de OB ouders is verstuurd.
Voor de bovenbouw mentoren willen we vragen of jullie de risicoleerlingen kunnen uitnodigen. De deadline van cijfers is geweest en we kunnen ervan op aan dat alle cijfers zijn ingevuld. Je kunt de balans opmaken en kijken welke leerlingen uitgenodigd moeten worden. Vervolgens nodig je de leerlingen zelf via de MijnComeniusapp uit. In plaats van klas selecteer je dan de leerlingen die je wilt uitnodigen. De geselecteerde ouders krijgen dan een melding/mail dat er een formulier klaar staat voor hen om in te vullen.
Op sharepoint heb je weer het document waar je kunt aangeven tot hoe laat en wanneer je aanwezig bent. Daarna volgt een lokalenindeling in het tabblad ernaast. Deze is eind volgende week zichtbaar. Je kunt vanaf 14.15 uur starten en als je eerder zou willen beginnen dan is er geen ruimte beschikbaar. Dus dit dien je dan zelf op te lossen en graag ook de ouders zelf ophalen bij de receptie.
Met betrekking tot het eten tijdens de oudergesprekken, volgt hieronder het bericht in een eerdere editie van de nieuwsbrief:
Eten bij ouderavonden
Naar aanleiding van de feedback over het eten tijdens de ouderavonden, hebben wij besloten dat we in de toekomst de regeling zullen volgen die geldt voor alle medewerkers van Zaam. Volgens deze regeling bedraagt het te declareren bedrag voor avondmaaltijden op school in verband met avondvergaderingen € 7,50. Dit betekent dat je dit bedrag via Afas kunt declareren (bon is nodig) als je tijdens een ouderavond op school moet eten. Voor de open avond zullen we dit echter centraal regelen, zodat we met zijn allen kunnen eten.
Mocht je vragen hebben horen we het graag!
Met vriendelijke groet,
De schoolleiding
IDFA-bezoek door derde klassen
Vorige week (14 en 15 november) hadden alle derde klassen weer een uitje naar schoolvoorstellingen van IDFA, het grootste documentairefilmfestival ter wereld. De leerlingen hebben drie korte documentaires gezien over uiteenlopende onderwerpen. Voor velen was dit een unieke kans om ‘uit hun bubbel’ te stappen en kennis te maken met films en thema’s die ze normaliter zelf niet zouden opzoeken.
De organisatie verliep soepel, en een IDFA-vrijwilliger benoemde zelfs hoe beleefd onze leerlingen waren – een compliment dat niet alle scholen kregen! Ook deden meerdere leerlingen actief mee tijdens de vraaggesprekken na afloop, wat door de moderators als positief werd ervaren.
Toch ging niet alles vlekkeloos. Tijdens een film over een jongen met een afwijking werd er volop gelachen (hoewel dit naarmate de film vorderde wel minder werd, en dat was dan ook wel weer goed om te zien), en enkele leerlingen waren zo onrustig dat we hen hebben moeten verwijderen. Voor volgend jaar overwegen we om (met name de mavo)klassen beter voor te bereiden op een bioscoop-/festivalbezoek en op documentaires. Misschien is het ook een optie om notoire ordeverstoorders gewoon op school te laten. Overige tips en feedback zijn welkom!
Al met al waren het denk ik geslaagde uitstapjes, met dus een paar nuttige leerpunten voor volgend jaar.
Jeroen
Een veelbewogen muzikale week hebben we achter de rug!
Het zal jullie wellicht niet ontgaan zijn want de muren trilden ervan (dank voor jullie geduld, collega’s!): een aantal eerste klassen hebben afgelopen dinsdag hun samba-doop beleefd met Eduardo, aka “Dudu”. Met uiteindelijke acrobatische uitspattingen van leerlingen, heeft iedereen mogen proeven aan de tambourims, de shakers en de sourdos van dit Braziliaanse ritme. Het was mooi te zien hoe enthousiast de leerlingen reageerden op de muziek, hoe sommigen hun leidersrol ontdekten of vervulden, en hoe ze met elkaar probeerden een ritme te vormen, wat af en toe lukte 😉.
Ook hadden de derde klassers op donderdag bezoek van Zettai, de band van onze oud-collega Florean, in het kader van “beeld en geluid”. Naast het ronddwalen in een VR-ruimte met verschillende muzikale sferen, speelde Zettai de muziek in die de leerlingen uiteindelijk onder hun eigen gemaakte reclame gaan plakken. Dus de opdracht luidde soms om iets “romantisch sensueels” voor een parfum in te spelen, of iets “stoer en snels”, voor een vliegende auto die files kan skippen. En Zettai die dan live improviseerde.
Kortom, een geslaagde week. Hierbij wat impressies 🙂
Groet,
De sectie muziek
Comenius Lyceum Amsterdam
Jacob Geelstraat 38
1065 VT Amsterdam
020 614 0305
comenius@comeniuslyceum.nl
comeniuslyceum.nl