NUMMER 23
7 MAART 2025
SCHOOLJAAR 2024-2025

NUMMER 23
7 MAART 2025
SCHOOLJAAR 2024-2025

Hard work pays off

Het bericht over de arbeidsmarkttoelage op het Comenius Lyceum heeft veel mensen bereikt en niet alleen binnen onze school.”Kom werken op het Comenius Lyceum, want daar krijg je 10,4%”. De arbeidsmarkttoelage wordt bepaald op basis van de achterstandsscore van de school. Kijken we naar de lijst van scholen die hiervoor in aanmerking komen, dan staat het Comenius Lyceum in de top 15. Deze toelage is een waardering voor al het harde werk dat wij als team dag in dag uit verrichten voor onze leerlingen. Bedankt hiervoor! Na mijn berichtgeving kreeg ik nog wel de vraag van een collega of ik geen typefout heb gemaakt. Nee, dat heb ik niet. De komma staat op de juiste plek.

Heb je iets te melden voor de nieuwsbrief? Dit kan een activiteit zijn, een les waar je trots op bent, of iets waarmee je anderen wilt inspireren. Stuur het vooral naar ondergetekende. Vermeld in je bericht (in de mail en/of als onderwerp) het woord nieuwsbrief. Ik gebruik namelijk een filter op mijn mail zodat ik geen berichten mis die hiervoor bedoeld zijn.

Het wordt prachtig weer dit weekend. Geniet er lekker van! Fijn weekend!

Marouane

IMG_7310
IMG_7311

De planning voor de komende drie weken

Solar Challenge 2025

Beste collega’s,

Dat we talenten op onze school hebben is wel weer gebleken tijdens de wetenschapsmarkt. Via het samenwerkingsverband ontvingen we een bericht over een mooie en interessante mogelijkheid:

Deelname aan de Solar Challenge.

Zie de bijgevoegde foto voor meer informatie.

Heb je interesse om hieraan deel te nemen met een groepje leerlingen? Dat hoeven niet perse eindexamenleerlingen te zijn. Meld je dan bij ondergetekende.

Marouane

ee50a9e0a99ff940b7b5fccdfc770fa3b3cb3891
Screenshot
Screenshot
Screenshot

Herinnering inhalen onderbouw

Beste collega’s,

Het centrale inhaalmoment voor deeltoetsen van de onderbouw is om de twee weken. Inschrijven kan via Centraal inhaalmoment OB 2024-2025.xlsx op het eerste tabblad staan de spelregels vermeld.

Afgelopen maandag is een mail verstuurd over het inhalen van toetsweektoetsen. Dit wordt centraal geregeld, graag dus even controleren of er leerlingen missen en doorgeven aan mij en Roy. inhaalrooster tw1 en tw2 onderbouw.xlsx

De herkansingen en het inhalen is op hetzelfde moment, omdat onderbouwleerlingen niet het vak mogen herkansen wat zij moeten inhalen. Leerlingen maken maximaal 4 inhaaltoetsen op één dag.

Let op dat de deadline van het aanleveren van inhaal- en herkansingstoetsen is verplaatst naar dinsdag 11 maart 17.00uur.

Het volgende bericht is naar leerlingen verstuurd. (aangepast op elk leerjaar/niveau)
Beste VWO 1 leerlingen,

De inhaal en herkansingen van de afgelopen toetsweek komen er weer aan. Je kan je vanaf woensdag 5 maart (12 uur ’s middags) tot vrijdag 7 maart (12 uur ’s middags) inschrijven voor één herkansing op Magister, via activiteiten. Een toets die je in moet halen, kan je niet herkansen.

De toetsen, zowel de inhaal als herkansingen van de toetsweek, zullen plaatsvinden op vrijdag 14 maart: Aardrijkskunde, Biologie, Engels, Duits, Frans, Geschiedenis, Nederlands, Wiskunde.
Mocht je 2 of meer toetsen op één dag moeten maken, dan mag je het lokaal NIET tussen de toetsen door verlaten. Je blijft dus in het lokaal zitten en maakt de toetsen achter elkaar. Na 2 toetsen heb je even pauze in het lokaal. De lokalen zullen nog in jullie agenda in Magister verwerkt worden.

Veel succes.

Met vriendelijke groet,
Fay Blank en Roy Ruiters

Mochten er vragen zijn, horen wij dat graag.

Met vriendelijke groet,
Roy en Fay

Heimiddag 27 maart – team mavo

Beste collega’s,

Op woensdag 27 maart organiseren we een heimiddag voor het mavo-team in samenwerking met onze collega’s van het Calvijn en het Iedersland. Een middag waarin we kennis delen, data analyseren en samen nieuwe doelen stellen voor de verdere ontwikkeling van ons mavo-onderwijs.

Tijdens deze middag richten we ons op een aantal thema’s en kennisdeling, met een centrale rol voor data-analyse en onderwijskwaliteit. Elke sectie ontvangt relevante data over de prestaties van onze leerlingen. Welke trends zien we? Wat gaat goed? Waar liggen kansen voor verbetering? En hoe kunnen we hier samen op inspelen?

De heimiddag biedt ook een mooie gelegenheid om secties van verschillende scholen met elkaar in contact te brengen. Door ervaringen en inzichten uit te wisselen, krijgen we nieuwe bijvoorbeeld nieuwe ideeën die direct toepasbaar zijn in onze lessen en aanpak.

Jullie ontvangen aankomende week de officiële uitnodiging met de agenda. We kijken ernaar uit om met elkaar in gesprek te gaan, te reflecteren en samen verder te bouwen aan sterk mavo-onderwijs.

Met vriendelijke groet,

Marouane
Namens Mustapha, Pim (Directeur – Calvijn) en Daan (Directeur – Iedersland)

Leerlingtevredenheidsonderzoek (LTO) – reminder

Helaas is de respons nog steeds onvoldoende. Op dit moment hebben slechts vier klassen de vragenlijst ingevuld. Met een te lage respons lopen wij het risico dat we op dit onderdeel een herstelopdracht van de inspectie krijgen. Ik wil u daarom dringend verzoeken om hier aankomende week in uw mentorklas aandacht aan te besteden. Neem contact op met Selda om een afspraak te maken of mail Jermaine om te informeren op welk moment de computerlokalen beschikbaar zijn.

Beste mentor,

U heeft afgelopen week een bericht ontvangen van uw teamleider om het LTO bij uw mentorleerlingen onder de aandacht te brengen. De leerlingen hebben voor de voorjaarsvakantie een uitnodiging gekregen met daarin een link naar de enquête. Dit LTO is een verplicht onderdeel dat de school jaarlijks dient af te nemen in het kader van de veiligheidsindicatoren. De deadline was oorspronkelijk 28 februari maar is inmiddels met twee weken verlengd.

Met dit bericht wil ik u vriendelijk verzoeken om dit tijdens de mentorles opnieuw onder de aandacht te brengen. De respons is op dit moment onvoldoende. De leerlingen hebben de volgende instructie via Magister ontvangen.

Hoe kom je bij je mail?

1. Je gaat naar mijn.zaam.nl
2. Je logt in met je leerlingnummer@zaam.nl
3. Je gaat vervolgens naar je outlook mail

En klikt op de mail die je van het Comenius Lyceum Amsterdam hebt ontvangen.
Met als onderwerp: Herinnering enquête VO Vensters Lln 24-25 Comenius Amsterdam

Uiteraard is het beste om met de leerlingen naar de mediatheek toe te gaan zodat zij deze kunnen invullen. Maak hiervoor dan een afspraak met Selda.

Marouane

Geen internet op woensdag 12 maart

Beste collega’s,

Er moet een nieuwe firewall geïnstalleerd worden. Dit is noodzakelijk om er voor te zorgen dat we goed beveiligd zijn. Om die reden zal er woensdag 12 maart van 14.00 uur tot 14.30 uur geen internet zijn, ook geen services die daarmee samenhangen, bijvoorbeeld mijn.zaam.nl, printen en ook geen vaste telefonie. De ouders en leerlingen ontvangen hierover nog een brief zodat ook zij op de hoogte zijn.

Alvast excuses voor het ongemak, maar het is noodzakelijk.

Irene

Herkansingen/Inhaaltoetsen (reminder mail d.d. 7 maart)

Beste collega’s

Op vrijdag 14 maart vindt het herkansingsmoment voor de bovenbouw plaats, evenals het inhaal- en herkansingsmoment voor de onderbouw. Omdat er in sommige leerjaren van de onderbouw veel moet worden ingehaald, beginnen deze al op donderdag 13 maart.

De toetsen kunnen in het kopieerhok worden neergelegd bij de juiste klas en dag. Lever per leerling één toets aan, gewikkeld in examenpapier met duidelijk vermeld: de naam van de leerling, de eventuele toegestane hulpmiddelen en welke toetsweek het betreft. De toetsen voor tijdverlengers inleveren op de gebruikelijke manier. De deadline voor het aanleveren van de toetsen is dinsdag 11 maart 17:00 uur. LET OP: voor de onderbouw geldt dat je zowel inhaaltoetsen als herkansingen moet aanleveren.

Het surveillancerooster wordt maandag verwerkt, dus houd er rekening mee dat je kunt worden ingedeeld. Vanwege het aantal inhaaltoetsen bij sommige leerlingen is in het inhaalschema opgenomen dat bepaalde leerlingen tijdens de pauze in quarantaine moeten blijven. Dit betekent dat de surveillant tijdens de pauze zal moeten door surveilleren.

Miriam

Centraal inhaalmoment periode 3 bovenbouw

Beste collega’s,

Op SharePoint staat in de map toetsweek-20242025 docenten-inhaalperiode 3 vind je het document voor de PTA-deeltoetsen van periode 3. Graag aangeven, in het juiste tabblad, welke leerling voor jouw vak nog een deeltoets moet inhalen. Deadline hiervoor is 12 maart 15:00.

Miriam

Toetsweek 3

De volgende toetsweek staat alweer voor de deur. Om alle informatie overzichtelijk te bundelen, kun je de benodigde documenten vinden op SharePoint onder: Docenten > Toetsweek > 2024-2025 Docenten. Uiterlijk maandag 17 maart alle toetsen voor de toetsweek inleveren bij Jan Jaap of Remco.
Hieronder een aantal belangrijke data. Let op, zoals aan het begin van het jaar verteld, start nu een periode met veel deadlines achter elkaar vooral voor de examenklassen. Dit heeft te maken met het tekenen van de cijferlijsten.

Miriam

Scherm­afbeelding 2025-03-08 om 08.10.14

Training LerenLeren

Beste collega’s,

Volgende week start de training LerenLeren. De Leren Leren Training is gericht op leerlingen die moeite hebben met de executieve functies. De aandacht ligt op planning, het opstarten met leren en vasthouden van leren, motivatie on te leren en de verschillende leerstrategieën die bij vakken ingezet kunnen worden. Daarbij maken de leerlingen gebruik van hun Netflix hoofd: ze visualiseren hoe ze beter gaan leren en werken zo aan hun growth mindset.

Caroline

Comenius-verkiezingen: Stemmen maar!

Beste collega’s,
De schoolverkiezingen zijn in volle gang, en onze leerlingen van 3H, 3I, 3J en 3K hebben hun eigen politieke partijen opgericht! De campagneposters hangen door de hele school en de kandidaten doen hun uiterste best om zoveel mogelijk stemmen te winnen.

Binnenkort op 13 maart mogen alle leerlingen hun stem uitbrengen in een échte verkiezingssetting: we hebben een stemhok van de gemeente, officiële stembiljetten en een stemprocedure die lijkt op die van echte verkiezingen.

Ik wil jullie vragen om dit onder de aandacht te brengen in de lessen en mentormomenten. Moedig de leerlingen aan om te stemmen en laat ze ervaren hoe democratie in de praktijk werkt! Hoe meer stemmen, hoe echter de verkiezing wordt. Dank voor jullie steun en enthousiasme – laten we er samen een leerzame en toffe ervaring worden voor onze leerlingen.

Groetjes,

Anisgül

Giving Back is een organisatie die zich inzet voor de ontwikkeling van talentvolle eerstegeneratiestudenten. Voor jongeren die als eerste in hun familie gaan studeren, kan de stap naar het hoger onderwijs behoorlijk groot zijn. GB ondersteunt hen door het aanbieden van mentorprogramma’s, als leerling wordt je gekoppeld aan een mentor met de focus op persoonlijke ontwikkeling en begeleiding. Daarnaast biedt GB een programma met workshops aan waarin leerlingen werken aan het vergoten van hun vaardigheden, hulp geboden wordt bij het maken van studiekeuze en hen een venster op de maatschappij geboden wordt.

Het Comenius draait al een tiental jaren mee in dit programma, ook dit jaar hebben wij een enthousiaste groep van 8 leerlingen die meedoen aan het GB programma. Dit betekent dat zij naast het contact met hun mentor zij ook 1x per maand een workshop volgen of Maatschappelijk werk verrichten.

giv back3
givback2

Bij de workshop Consultancy waar al onze leerlingen trouwens mooi op tijd aanwezig waren werd een workshop keuzes maken geven door consultants van het bedrijf McKinsey. Was voor mij ook weer leerzaam want wat doen die consultants nu eigenlijk? Daar kunnen we later nog wel eens over doorpraten by the way! Behalve dat de mensen van McKinsey uitlegden hoe hun studiepad verlopen was en hoe ze bij McKinsey terechtgekomen waren, was de workshop met name gericht op leerlingen helpen met het maken van keuzes. Hoofdboodschap was wel dat je vooral moet kiezen en doen en niet blijven hangen in teveel twijfelen en uitstellen. De keuze voor een studie bepaalt niet de rest van je leven, maar ergens aan beginnen en iets afmaken veel meer. Of slechter ergens aan beginnen en niet afmaken. De komende maanden volgen er nog een aantal workshops en bijeenkomsten met de mentoren. Waarna het traject officieel afgesloten wordt en de leerlingen weer een stap op weg naar een volwassen deelname in de maatschappij gemaakt hebben.

De leerlingen die dit jaar meedoen zijn: Isil , Sude , Soelaiman, Amira, Abderrahman, Osman, Mohammed en Hiba uit Havo 4

Jaap Hage

Uitnodiging gezamenlijke iftar (reminder)

iftarblog-04-1200x800

We kijken er weer naar uit om samen te komen voor onze jaarlijkse gezamenlijke iftar. Dit jaar organiseren we één avond, op vrijdag 14 maart, in plaats van twee avonden. We hopen op een gezellige en betekenisvolle avond samen.

Inloop van de iftar is om 17.00 uur en begint om 17.30 uur en zal rond 20.30 uur eindigen. Het vindt plaats in de aula en alle leerlingen zijn van harte welkom, zolang de kaartjes niet op zijn. De kaartjes worden verkocht aan de leerlingen, en de opbrengst gaat naar een goed doel.

We nodigen ook het hele team van harte uit om deel te nemen aan deze mooie gelegenheid. Het is een mooie manier om samen te komen tijdens de vastenmaand. Collega’s hoeven geen kaartjes te kopen, maar staan natuurlijk vrij om te doneren. In verband met de catering wel graag doorgeven aan Bouteyna of je erbij bent. We hopen dat veel collega’s komen.

De brief over de iftar is vandaag naar de ouders verstuurd. We hopen op een grote opkomst en een geslaagde avond!

Namens de feestcommissie

IndemIKs 2025

In de week voor de vakantie hebben de Havo en Vwo 4 klassen deelgenomen aan ons eigen indemIKs project. We waren dit jaar groter dan ooit (3oo+ leerlingen) en hebben een prachtige editie achter de rug. Geen onderwerp is onbesproken gebleven, verschillen en overeenkomsten zijn in kaart gebracht en op onze tocht door de stad hebben we een spoedcursus diversiteit gehad. Er is gesproken over identiteit, geloof, liefde en samenleving. Tussendoor ging het ook vaak over opgroeien in de stad, over dagelijks leven, over dromen en ambities en over familie en vrienden. Eigenlijk over dingen waar we allemaal mee te maken hebben.

Gezien de polarisatie in politiek en samenleving is dat iets waar we heel trots op mogen zijn. Waardevol sowieso voor alle deelnemende leerlingen maar zeker ook voor de stad. Zowel begeleiders als leerlingen hebben hun beste beentje voorgezet om de week tot een succes te maken. Fantastisch!

inde4

Zoals elke editie was er een volledig nieuw programma waarin dit jaar 14 groepen onder begeleiding van twee docenten een eigen route door de stad fietsten.

De aftrap was dit jaar in onze aula in aanwezigheid van Marjolein Moorman, Itay Garmy en Sheher Khan. Het is jullie daarna waarschijnlijk opgevallen dat er de hele week groepjes onbekende leerlingen in school waren en bovendien collega`s van het Hyperion rondliepen.

De samenwerking tussen het Comenius en het Hyperion Lyceum is ontstaan vanuit de wens leerlingen met verschillende achtergronden elkaar te laten ontmoeten en op deze manier bij te dragen aan de burgerschapsvorming van deze jonge Amsterdammers. De begeleiding is in handen van getrainde docenten van de twee organiserende scholen.

inde3

Kern van indemIKs is kennisnemen van diversiteit in de eigen stad in combinatie met het ontmoeten van leeftijdsgenoten van een andere school. Centraal thema is reflecteren op de eigen identiteit en kennismaken met die van een ander. De leerlingen (en docenten) werken hiervoor samen in gemengde groepen en maken gezamenlijk een reis door onze eigen, zeer diverse stad.

inde

Dit jaar voerden we o.a. gesprekken op locatie in de Fatih moskee, de hoop voor Noord kerk, de Liberaal Joodse gemeente en het COC. Op elke locatie zijn we gastvrij ontvangen door betrokken en kundige mensen die graag met scholieren in gesprek gaan. Verder was er een filmprogramma met nagesprek in Rialto en hebben we gebruik gemaakt van meerdere werkplekken in de stad.

De locaties om te werken waren dit jaar weer zeer divers. Op al deze locaties deden de leerlingen oefeningen om elkaar beter te leren kennen en in te gaan op thema`s rond identiteit. Ook schreven ze aan een aanbeveling voor de gemeente om polarisatie tegen te gaan. Deze gaan we in de loop van de maand overhandigen.

Prachtig om te zien hoe open, recht voor z`n raap en humoristisch dit soort gesprekken kunnen verlopen. Erg Amsterdams! Knap ook hoe geduldig en inhoudelijk lastige onderwerpen besproken zijn door alle groepen. Er was dit jaar een mooie open houding te zien en er ontstond volop dialoog. Je hoeft het daarbij overigens ook niet altijd met elkaar eens te zijn. Het kunnen stellen van vragen en uitwisselen van ideeën zonder censuur of oordeel werkt voor veel leerlingen heel goed.

inde2

De deelnemers zijn gedurende de week verder ter ontspanning met elkaar gaan sporten, klimmen en bowlen. Het einde van de week hebben we afgesloten met stand-up comedy in Toomlers.

Onze deelnemende leerlingen hebben zich over het algemeen van hun beste kant laten zien. Het stemt dan ook optimistisch te zien hoe jonge mensen omgaan met diversiteit en hoe nieuwsgierig de leerlingen vaak zijn naar elkaar. Open, kritisch en met humor zijn ze letterlijk door het programma gefietst.

Een achilleshiel blijft het moment waarop we met grotere groepen samenkomen. Een kleine maar vrij dominante groep jongens blijkt het dan lastig te vinden zich te verhouden tot voor hen onbekende leeftijdsgenoten en volwassenen. Dat komt tot uiting in een afwijzende en onbeleefde houding, daar hebben we werk te doen.

Gezien de positieve reacties van leerlingen en collega`s in de afgelopen dagen kunnen we denk ik spreken van een zeer geslaagde editie van indemIKs. Mijn grote dank gaat uit naar alle begeleiders van deze intensieve dagen.

Floor Stevens

Comenius Lyceum Amsterdam
Jacob Geelstraat 38
1065 VT Amsterdam

020 614 0305
comenius@comeniuslyceum.nl
comeniuslyceum.nl