NUMMER 12
1 DECEMBER 2024
SCHOOLJAAR 2024-2025
NUMMER 12
1 DECEMBER 2024
SCHOOLJAAR 2024-2025
Terug in de tijd
Afgelopen zaterdag vond de reünie plaats voor oud-medewerkers en oud-leerlingen van het Reinaert, Meridiaan College en het Comenius Lyceum. Het was een mooie avond waarop iedereen elkaar weer kon zien en samen herinneringen kon ophalen. De blije gezichten van de bezoekers waren kenmerkend voor deze avond. Het was prachtig om te zien hoe mensen verhalen met elkaar deelden en de verbondenheid opnieuw voelden. De reünie was een groot succes en de positieve reacties bevestigden hoe waardevol deze bijeenkomst was. Laten we deze erin houden en over 5 jaar een volgende organiseren.
Ik wil graag mijn dank uitspreken aan de collega’s en de leerlingen die zich hebben ingezet in de voorbereiding. Zonder hen was dit geen succes geweest.
Marouane
De planning voor de komende drie weken
In deze nieuwsbrief
De werkkostenregeling t.b.v. welzijn en fitheid (WKR) (reminder) ►
Regeling vakbondscontributie (reminder) ►
Regeling t.b.v. reiskostenvergoeding (reminder) ►
De overgangsnormen ►
Cijfers ►
Rapportvergaderingen ►
Toets- en beoordelingsbeleid ►
Bericht van het ondersteuningsteam ►
In deze nieuwsbrief
De werkkostenregeling t.b.v. welzijn en fitheid (WKR) (reminder) ►
Regeling vakbondscontributie (reminder) ►
Regeling t.b.v. reiskostenvergoeding (reminder) ►
De overgangsnormen ►
Cijfers ►
Rapportvergaderingen ►
Toets- en beoordelingsbeleid ►
Bericht van het ondersteuningsteam ►
De werkkostenregeling t.b.v. welzijn en fitheid (WKR) (reminder)
Vanuit de regeling WKR kun je jaarlijks 250 euro brutoloon inruilen voor nettoloon. Je abonnementen voor sporten, facturen voor sportkleding, sauna entree, persoonlijke massages, theaterbezoeken etc. mag je hiervoor gebruiken. Als je de kosten maar hebt gemaakt voor zaken waar jij van ontspant en geniet, zodat je werk- privé balans goed blijft.
Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is de facturen of bonnetjes uploaden in AFAS – Mijn gegevens – Cafetariaregeling – Werkkostenregeling (WKR). Op deze plaats is tevens de gehele regeling te vinden. Let op dat je deze actie eenmaal per jaar kan doen, bonnetjes opsparen tot de max van 250 euro en tegelijk indienen is de meest optimale benutting.
De aanvraag moet voor 8 december 2024 zijn ingediend.
De schoolleiding
Regeling vakbondscontributie (reminder)
Het is weer zover, je kunt de factuur over 2024 van je vakbondscontributie insturen. Door mee te doen aan de regeling vakbondscontributie kun je een gedeelte van de vakbondscontributie terugkrijgen. Afhankelijk van je bruto jaarinkomen kan deze regeling je wel bijna 50 % voordeel opleveren.
Vanaf heden kan je de aanvraag in AFAS indienen via mijn gegevens, knop cafetariaregelingen en vervolgens de knop ‘regeling vakbondscontributie’. Zorg dat je uiterlijk 8 december 2024 de factuur instuurt via AFAS. PSA zal er dan voor zorgen dat de controle uitgevoerd wordt en dat je aanvraag bij het salaris van december 2024 verwerkt is.
Een uitgebreide uitleg over de regeling kun je vinden op AFAS onder de knop ‘regeling vakbondscontributie’.
Let op: vanaf 9 december 2024 zal de knop niet meer zichtbaar zijn en kun je de factuur niet meer insturen.
De schoolleiding
Regeling t.b.v. reiskostenvergoeding (reminder)
Conform de Cao VO kunnen de medewerkers van ZAAM jaarlijks gebruik maken van de ‘uitruil fiscale ruimte reiskostenvergoeding’. Je kunt dit indienen via AFAS -> Mijn gegevens -> Cafetariaregelingen. Daar kun je ook de volledige regeling inzien
De aanvraag moet voor 8 december 2024 zijn ingediend.
De schoolleiding
De overgangsnormen
De overgangsnormen kun je via deze link raadplegen. Dit bestand wordt maandag per mail gedeeld met de ouders en leerlingen. Mochten jullie er vragen over hebben, loop dan vooral bij een van ons binnen. Veel dank aan de werkgroepleden (Katja, Youssef, Livia, Miriam, Helma, Ali, Irene, Sanae, Mustapha, Sohaib en Joey) voor de totstandkoming van het bestand!
De teamleiders
Cijfers
De afgelopen week konden er cijfers ingevoerd worden in Magister. Vanaf afgelopen vrijdag 17.00 uur was dit weer mogelijk. Als er nog cijfers ingevoerd moeten worden van de eerste periode, graag zo snel mogelijk invoeren. De rapporten worden maandag 2 december vanaf 10.00 uur uitgeprint. Deze kunnen dan vervolgens na 13 uur opgehaald worden bij de betreffende teamleiders.
De teamleiders
Rapportvergaderingen
Er waren veel collega’s afwezig tijdens de rapportvergaderingen. Voorbeeld van afgelopen week: bij een rapportvergadering van een klas waren er naast de mentoren maar 3! vakdocenten aanwezig.
Aanwezigheid tijdens de rapportvergaderingen is verplicht, ook als een vergadering op je vrije dag valt. Uitzondering: als een vergadering op je studiedag valt of op een dag waar je elders werkt. Als je daardoor niet aanwezig kan zijn bij een rapportvergadering, dan is het wel belangrijk dat je tijdig opmerkingen van de klas/leerlingen naar de mentor (cc teamondersteuner en teamleider) stuurt. Mocht je dit nog niet gedaan hebben, het vriendelijke verzoek dit alsnog te doen.
De schoolleiding
Toets- en beoordelingsbeleid
Via deze link komen jullie bij het toets- en beoordelingsdocument. Dit bestand staat ook op de website en zal per mail gedeeld worden met de leerlingen en ouders. Een aantal punten in het document is al tijdens de laatste APV besproken, maar niet alles. Het is daarom belangrijk om het document goed door te lezen. Een belangrijke wijziging ten opzichte van wat er op de APV werd gezegd: als een leerling in de onderbouw ziek is, mag de leerling alleen het in te halen vak niet herkansen. Wel een ander vak.
Veel dank aan de werkgroep (René, Peter, Zaid, India, Helma, Livia en Sanae).
De teamleiders
Bericht van het ondersteuningsteam
STORM-aanpak voor de tweede klas
Dit schooljaar werkt het Comenius Lyceum samen met de GGD en Arkin in de STORM-aanpak. STORM staat voor Strong Teens and Resilient Minds. STORM is gericht op het versterken van de mentale veerkracht van leerlingen. Jongeren hebben te maken met veel uitdagingen, van prestatiedruk tot sociale media. Daarom willen we leerlingen helpen mentaal gezond te blijven en weerbaarder te worden. De STORM-aanpak is opgezet voor tweede klas en bevindt zich in een pilotfase, aangegeven door GGD en Arkin. Onze school is gevraagd om hieraan mee te doen.
Mentale lessen voor de gehele groep
Eerst worden er twee ‘mentale lessen’ gegeven tijdens ingepland mentoruren (zie hieronder het schema). Hiervoor komen twee externe trainers naar school. Deze trainers worden opgevangen door het ondersteuningsteam en begeleidt naar het lokaal. Tijdens deze lessen leren leerlingen wat mentale gezondheid is en hoe zij somberheid bij zichzelf en anderen kunnen herkennen. De leerlingen leren ook wie zij om hulp kunnen vragen. Ouders ontvangen hierover volgende week een brief.
Screening GGD + training voor selectief groepje
De GGD gaat in de maanden december, januari en februari de tweede klas screenen, aan de hand van de jaarlijkse screening van de Jij & Gezondheid vragenlijst. Naar aanleiding van deze uitkomsten op leerlingniveau en onze signalering binnen de school, worden er enkele leerlingen geselecteerd om mee te doen aan de training ‘Op Volle Kracht’. Deze training wordt ingepland tussen de voorjaars- en zomervakantie in; het gaat om 8 sessies. Indien jouw mentorleerling wordt geselecteerd, neem ik contact met je op om af te stemmen over het verdere verloop.
Gatekeeperstraining
Trainers van Arkin komen op school om de mentoren van de tweede klas te trainen in het signaleren van problemen op het gebied van mentale veerkracht bij leerlingen. In deze training komt ook aan bod hoe men het beste een gesprek kan aan gaan met leerlingen hierover. Hiervoor wordt een dagdeel ingepland op korte termijn. De datum hiervan volgt nog.
Indien er vragen zijn over het bovenstaande, dan kan je contact opnemen met ondergetekende.
Lisa
Voorlichting Criminaliteit Maatschappijkunde en Maatschappijleer
“Degene die je helpen zijn niet altijd je vrienden en degenen met wie je vecht zijn niet altijd je vijanden”
Met deze uitspraak probeert Frans de Bruijn leerlingen te laten nadenken over groepsdruk. Onder druk van vrienden en de verleiding van snel geld heeft Frans een bliksemcarrière in de zware criminaliteit gemaakt. Natuurlijk is ook hij ten val gekomen en heeft hij zijn leven een wending gegeven en probeert hij nu door het geven van voorlichtingen, het helpen van jongeren en koken voor arme gezinnen zijn leven betekenisvol in te richten. Anders zou ik hem hier niet uitnodigen natuurlijk!
Om het onderwerp criminaliteit voor onze 4e jaars leerlingen vanuit een andere invalshoek te benaderen hebben wij als sectie een ervaringsdeskundige voor de klas gehaald. Dit jaar is het voor het 3e jaar alweer dat Frans, niet zijn echte naam, zijn verhaal komt doen over hoe hij in de wereld van de xtc een grote speler is geworden.
Frans vertelt zijn verhaal als een spannende thriller of een actie film. Zijn met Haags dialect doorspekte verhaal staat bol van de sensationele anekdotes die je aan een script voor een film doen denken. Frans vertelde mij achteraf dat hij ook wel meegewerkt heeft aan scenario’s voor series en films zoals Mocro-maffia, Ferry en undercover. De waarheid is soms zo sterk dat schrijvers gebruik maken van de verhalen die zich afspelen in de onderwereld.
Frans begint op school met de verkoop van softdrugs en verdient daar veel geld mee, en komt via zijn neef in contact met o.a. Klaas Bruinsma. Vandaar gaat het al snel van kwaad naar erger en zijn criminele carrière gaat naar de hoogste versnelling als hij begint met de verkoop van mdma en xtc.
Als Frans vertelt dat hij in een martelcontainer terecht is gekomen en zijn rechterhand met afgeknipte vingers laat zien gaat er een schok door de zaal. Behalve spannend en meeslepend wil Frans natuurlijk ook vertellen waar het mis voor hem is gegaan en jongeren hiermee behoeden voor de verleiding van het snelle geld. Uiteindelijk wordt natuurlijk Frans ook opgepakt en belandt hij voor jaren in de cel.
Met een vragenronde waarin veel gevraagd werd door onze leerlingen,
zoals, “Waarom ben je niet eerder gestopt toen je al veel geld bij elkaar had verdiend?” Antwoord van Frans, “Omdat geld me niet zo veel boeide maar vooral de status, macht en de beste willen zijn in het spel”. Sloten we de bijeenkomst af.
Vrijdag 13 december komt Frans weer op school om met een aantal klassen in gesprek te gaan.
Jaap
Driehoeksgesprekken
Beste mentoren,
Door op deze link te klikken kun je in het tweede tabblad de lokalenverdeling zien. In het eerste tabblad vullen veel mentoren al in wanneer zij aanwezig zijn en eventueel een lokaal ernaast in dezelfde cel. Zoals altijd is dit een verzoek en proberen we mee te nemen. Het kan zijn dat het anders wordt. Dank voor de collega’s die het hebben ingevuld, vriendelijk verzoek aan de andere collega’s om het de volgende keer tijdig te doen. Het aanmaken van een nieuwe kolom om daar lokalen in te vullen graag de volgende keer niet doen. Daardoor kan men denken dat het een verworven recht is, wat niet zo is.
Nog even een herinnering met betrekking tot het eten:
Eten bij ouderavonden
Naar aanleiding van de feedback over het eten tijdens de ouderavonden, hebben wij besloten dat we in de toekomst de regeling zullen volgen die geldt voor alle medewerkers van Zaam. Volgens deze regeling bedraagt het te declareren bedrag voor avondmaaltijden op school in verband met avondvergaderingen € 7,50. Dit betekent dat je dit bedrag via Afas kunt declareren (bon is nodig) als je tijdens een ouderavond op school moet eten. Voor de open avond zullen we dit echter centraal regelen, zodat we met zijn allen kunnen eten.
Mocht je vragen hebben horen we het graag!
Met vriendelijke groet,
De schoolleiding
APV
Er gebeurt zo veel moois op school, maar we weten het te weinig van elkaar. In het kader daarvan willen we ruimte creeren om elkaar te inspireren. Is er een sectie die het leuk vindt om te delen wat ze als sectie hebben gedaan op het gebied van onderwijsontwikkeling? Zo ja, laat het me even weten.
Wendy
Leerlingen laten nablijven?
Als je een leerling laat nablijven ( klas 1 en 2) dan eerst de ouders bellen en de receptie inlichten. Ouders maken zich ongerust als hun zoon/dochter later thuiskomt dan verwacht. Ook was er een ouder die de politie al had ingeschakeld.
Dus wil je een leerling na laten blijven?
- Bel de ouders
- Geef het door aan de receptie, zodat zij ook op de hoogte zijn.
De schoolleiding
JOJO school
Ongetwijfeld hebben jullie de posters al zien hangen in school. Maak je leerlingen erop attent, ik zie in het systeem dat er al veel gebruik gemaakt wordt van de JoJo school. Maar het kan altijd meer natuurlijk. Bij de driehoeksgesprekken kunnen de mentoren ook folders uitdelen, deze kun je bij je teamleider ophalen.
Folder JoJoschool leerlingen – 21nov2024.pdf
Ook handig als ouders weten hoe het werkt, zo kunnen zij hun zoon/dochter ook helpen.
De schoolleiding
Excursie 3 mavo Discussiëren kan je Leren Slotdebat
Tijdens de lessen maatschappijleer in de periode september/oktober 2024 zijn leerlingen met elkaar in debat gegaan over water, klimaatverandering en de stem van de jeugd. In samenwerken met de organisaties Discussiëren Kun Je Leren en Waterschap Amstel Gooi en Vecht. Wat opviel tijdens de lessen is hoe weinig leerlingen weten van het klimaatprobleem en hoe dat nu en in de nabije toekomst hun levens beïnvloed. De lessen waren belangrijk maar ook wat saai. Tot we gingen kijken op postcode in Amsterdam of het eigen huis onder water zou lopen bij overstromingen. Toen werd het zeer concreet. Gelukkig werden de lessen afgesloten met een gaaf slotevent in de Melkweg, zodat we alle saaie materie weer een beetje zijn vergeten.
Op 12 november zijn we met klas 3H en 3I naar het grote slotdebat geweest. Driehonderd leerlingen van 10 verschillende scholen namen deel. Yusuf en Reza uit 3I hebben namens onze school gedebatteerd op het podium samen met leerlingen van andere scholen. Spannend en ook heel stoer. Onderweg hebben we geleerd waarom je niet je muziek keihard mag afspelen in de tram. Een leerzaam burgerschapsuitje dus!
Met veel dank aan alle vakdocenten van wie ik een les mocht lenen en de collega’s die mee zijn geweest op excursie: Anisgül, Caspar, Youssef, Zeynep!
Eva
Comenius Lyceum Amsterdam
Jacob Geelstraat 38
1065 VT Amsterdam
020 614 0305
comenius@comeniuslyceum.nl
comeniuslyceum.nl