NUMMER 9
8 NOVEMBER 2024
SCHOOLJAAR 2024-2025

NUMMER 9
8 NOVEMBER 2024
SCHOOLJAAR 2024-2025

Een spannende strijd…

Of toch niet? Wat vooraf een spannende strijd had moeten worden, bleek in de realiteit niet zo te zijn. Ik kan mij de verkiezingen van vier jaar geleden nog goed herinneren. Terwijl ik thuis bezig was met het plaatsen van een keuken, stond de tv op de achtergrond aan. Het was zaterdag en nog steeds niet bekend wie de nieuwe president zou worden. Dat was dit keer niet het geval.

De eerste toetsweek van dit schooljaar is een feit onder de leiding van een nieuwe examensecretaris en ondersteuners. Het verloop hiervan verliep gemoedelijk. Wel moet opnieuw opgemerkt worden dat er toetsen zijn die niet conform de vooraf gestelde deadlines worden ingeleverd of dat tijdens de afname geconstateerd moet worden dat er zaken niet kloppen. Hier moet verandering in aangebracht worden.

Het is jullie vast en zeker niet ontgaan dat de kantine sinds deze week door een andere partij wordt beheerd. Sinds deze week is Appèl begonnen in de kantine. Het is geen onbekende organisatie en verzorgt ook catering op andere scholen, waaronder bij onze buren op steenworp afstand. De vendingmachines voor in de aula komen er ook nog aan. We moeten hier alleen nog even op wachten in verband met de leveringstijd. De samenwerking met Appèl is voor één jaar, waarna we tijdig gaan evalueren. Laat ons vooral weten wat jullie ervan vinden.

Marouane

Scherm­afbeelding 2024-11-09 om 20.43.49

De planning voor de komende drie weken

Inhalen en herkansen

Beste collega’s,

Dinsdag 12 november is het centraal inhaalmoment van de deeltoetsen van de bovenbouw. De toetsen kun je tot dinsdag a.s. 14.30 inleveren bij ondergetekende (of op het bureau bij de administratie).

Nogmaals het schema van inhalen en herkansen voor dit jaar.

Onderbouw:
Inhalen van deeltoetsen mag je zelf organiseren. Er komen ook centrale inhaalmomenten. Hier later meer over.

Toetsweektoetsen en herkansingen kunnen alleen op het centrale moment gemaakt worden:

  • TW1+2: 14 maart
  • TW3: 22 mei
  • TW4: 27 juni

Bovenbouw:
Zowel de deeltoetsen als de toetsweektoetsen kunnen alleen op het centrale moment ingehaald worden:

Data centraal inhaalmoment deeltoetsen:

  • 12 november (periode 1)
  • 14 januari (periode 2)
  • 18 maart (periode 3)
  • 10 juni (periode 4)

Data centraal inhaalmoment toetsweektoetsen (en herkansing)

  • TW1+2: 27 februari (herkansingen 14 maart)

Gezien het aantal ziekmeldingen kan het zo zijn dat het inhaalmoment over twee dagen verspreid wordt.

  • TW3: examenklassen 1 april (herkansing 8 april)

Overige bovenbouwklassen 7 mei (herkansing 22 mei)

  • TW4: 24 juni (herkansing 27 juni)

Miriam

Maandag 9 december APV

Beste collega’s,

Op maandag 9 december staat een APV ingepland. Noteer deze alvast in je agenda. Inloop is vanaf 8.45 en wij starten om 9 uur gezamenlijk in de aula. om 17.00 sluiten wij de dag gezamenlijk af. Het programma zal binnenkort via de nieuwsbrief gedeeld worden. Ook voor het OOP zal er dit keer een programma zijn, ook daarover later meer.

De schoolleiding

Muiswerk afname 2e klassen

Beste collega’s,

Met jullie gezamenlijke inzet zijn de toetsen voor de eerste klassen afgenomen, en de reparatie van achterstanden verloopt nu via NUMO. Volgende week staat de Muiswerk toets voor de tweede klassen gepland. (Het inhalen is op 19 november). Dank alvast aan de vakdocenten Wiskunde en Nederlands voor het afnemen van de toets en de mentoren voor het controleren van het inloggen door leerlingen. Vanaf woensdag 20 november kunnen mentoren de resultaten uitprinten en uitdelen. De reparatie voor de tweede klassen wordt in de rapportvergadering bepaald en gebeurt niet automatisch klassikaal via NUMO. Het rooster voor vlgende week kun je hieronder terugvinden.

Caroline, Edgar en Kamel

Documenten ondersteuning op SharePoint

De ondersteuningsstructuur wordt steeds meer en meer vastgelegd in beleidsstukken en daaruit voortvloeiende protocollen. Ook zijn we als ondersteuningsteam bezig om waardevolle informatie voor het onderwijspersoneel te verzamelen als het gaat om ondersteuning aan onze leerlingen. Denk bijvoorbeeld aan handelinsgadviezen voor leerlingen in de klas. Al deze documenten zijn te vinden op de Sharepoint onder Algemeen > Ondersteuning. Deze map wordt langzaamaan dit gehele schooljaar aangevuld met informatie. Mochten hier vragen over zijn of heb je tips, dan hoor ik dat graag.

Lisa

Tijdverlengers buiten de toetsweken

Tijdens de toetsweken is er een apart lokaal voor de leerlingen met verlengde tijd. Voor de toetsen die buiten de toetsweken om gegeven worden is er geen mogelijkheid voor een apart lokaal. Voor leerlingen met verlengde tijd hebben wij besloten dat bij deze toetsen de leerlingen dan wel eerder beginnen (tijdens een pauze) of langer doorgaan (tijdens een pauze).

Houd daar dan met het plannen van een toets rekening mee.

De schoolleiding

Nieuws van het Pre University College

Al en aantal jaren zijn we als Comenius Lyceum verbonden aan het PUC, een ambitieus onderwijsprogramma gegeven door en aan de VU. Het PUC is een mogelijkheid voor (VWO) leerlingen om kennis te maken met academisch onderwijs, zich te oriënteren op verschillende studies en zich bewust(er) te worden van hun interesses. De bedoeling is uiteindelijk om daarmee de kans op een geslaagde studiekeuze te vergroten. Het programma bestaat ieder jaar uit interessante masterclasses gegeven door vakdocenten van de VU. De masterclasses zelf zijn weer verbonden aan verschillende vakgebieden.

Ook dit jaar zijn er meerdere rondes, 1 in het najaar (5e/6e klas) en 1 in het voorjaar (5e klas).
Een aantal van onze vwo-leerlingen nemen op dit moment deel aan de volgende masterclasses:

HET BIJZONDERE BREIN
Hoe werken de verschillende functionele gebieden in de hersenen? Bekijk anatomie in de snijzaal en test je eigen hersenen met EEG. Alles wat de mens doet wordt aangestuurd door de hersenen. Van lopen tot piano spelen, van rekenen tot Chinees leren spreken, het vindt allemaal plaats in je hersenen. Iedere functie van jouw lichaam heeft een eigen stukje in de hersenen dat daar verantwoordelijk voor is, en doordat deze gebieden samenwerken kan je nieuwe dingen leren. Soms gaan er ook dingen in de hersenen fout, hierdoor kunnen we opeens niet meer bewegen, of vergeten we dingen. Om dit soort problemen te voorkomen of genezen, wordt er veel hersenonderzoek gedaan. Tijdens deze Masterclass ga je je verdiepen in een aantal vormen van hersenonderzoek. Je krijgt colleges van hersenonderzoekers, je verdiept je in de anatomie van het brein en je voert zelf een gedragsonderzoek uit. De resultaten van je onderzoek zul je vervolgens presenteren aan de groep op een wetenschappelijke postermarkt.

FILOSOFEREN OP EEN ONBEWOOND EILAND
De verhouding tussen geloof en rede in Arabisch-islamitische filosofie. Stel je groeit als mens in je eentje op tussen de dieren op een onbewoond eiland. Je hebt geen beschikking over taal om je eigen gedachten mee te structureren, er is niemand om mee van gedachten te wisselen, of die je dingen kan leren wat mensen al weten. Hoe kom je dan tot kennis? En kun je alleen dingen over de fysieke wereld leren (bv. biologie, scheikunde en natuurkunde), of kun je ook tot metafysische inzichten komen (wat er áchter de natuur zit, bv. de menselijke ziel, God)? Kan dat allemaal helemaal in je eentje, of heb je daar toch echt ook andere mensen voor nodig? De Arabisch-islamitische filosoof Ibn Tufayl vroeg zich dat in de twaalfde eeuw al af in zijn boek Hayy ibn Yaqzan. In deze Masterclass lezen we dit klassieke werk van kaft tot kaft en verkennen we de filosofische ideeën erin. Wat kunnen wij er vandaag de dag nog van leren?

De leerlingen volgen de masterclasses natuurlijk geheel op locatie bij de VU. Het rondlopen op de campus en het ontmoeten van andere leerlingen is immers ook een belangrijk aspect van het PUC-programma.

Groet,
Floor Stevens
(PUC-coördinator)

Detecteer AI-gebruik in de klas!

Afgelopen dinsdag heeft Merel van zuiver.ai een voorlichting gegeven. Merel en Mund zijn de oprichters van zuiver.ai. Zij hebben de studie Kunstmatige Intelligentie gedaan aan de VU. Met de introductie van ChatGPT, Dall-E en andere innovatieve technologieën, kwam hun vakgebied in een stroomversnelling. Deze ontwikkelingen boden niet alleen kansen, maar brachten ook nieuwe maatschappelijke uitdagingen met zich mee. Dit motiveerde hen om hun opgedane kennis in te zetten en een bijdrage te leveren aan nieuwe oplossingen voor AI in het onderwijs. Zo is Zuiver.ai ontstaan.

Hoe werkt het?
Zuiver.ai analyseert korte tekstfragmenten om te bepalen of ze door AI zijn geschreven. Dit doen zij met een geavanceerd ensemblemodel dat werkt volgens het “sliding window”- principe. Zij detecteren AI-gebruik door de overeenkomst te meten met de output van een “whitebox-referentiemodel”. Alleen tekstfragmenten die significant hoger scoren dan wat bij menselijke teksten gebruikelijk is, worden als AI-gegenereerd aangemerkt. Hun methode is uiterst betrouwbaar: in een menselijke validatieset van 46.382 voorbeelden werd er geen enkele tekst onterecht als AI-gemarkeerd, terwijl hun model 82% van de door AI-gegenereerde teksten correct herkende.

Een aantal collega’s gaat hiermee aan de slag om het uit te proberen. Daarna zal het voor alle collega’s beschikbaar zijn.

Heb je hier nog vragen over? Zoek me even op.

Irene

Zuiver

Vergaderschema 1e periode

Beste collega’s,

Het schema voor de vergaderingen van de 1e periode kun je hieronder zien.

Jermaine

Comenius Filmschool – WeXpress

 In de week voor de herfstvakantie hebben jullie wellicht kleine reporters door het gebouw zien lopen. Dit had een reden: Onder de vlag van VWO+ hebben onze Vwo-bruggers de uitgangspunten van documentaire film maken in 2 bijeenkomsten onder de knie gekregen. In de cursus gaat het om het leren kennen van de kracht van beeld en het ontdekken van je eigen creativiteit.

We hanteren hierbij twee uitgangspunten: leerlingen leren tijdens de bijeenkomsten kritisch te kijken naar media en tegelijkertijd ontdekken ze hoe leuk het is om (je eigen) verhalen te vertellen. Om dit te kunnen doen maken ze kennis met de basis van beeldtechniek en leren ze zelfstandig monteren en filmen. Verder besteden we aandacht aan documentaires en laten we de leerlingen straatinterviews doen. Mooi om te zien hoe snel de leerlingen de basis oppakken en hoe oprecht veel Amsterdammers reageren op hun vragen.

De bijeenkomsten zijn prettig verlopen. De deelnemers waren vanaf het begin goed bezig en hebben zich van hun meest filmische kant laten zien. We hebben de leerlingen ontvangen in onze eigen Eco-bioscoop en hebben daar kunnen genieten van creatieve shots, eigen beeld, eigen montage en scherpe stellingen: prachtig, de makers van de toekomst zitten op het Comenius!

Zoals na iedere editie een tip voor de liefhebber:

De cursus is ooit begonnen in samenwerking met de gerenommeerde Bromet filmschool. Frans Bromet is een icoon voor de Nederlandse documentaire film. Wellicht dat onze leerlingen op termijn net zo’n scherp oog blijken te hebben als de oude Bromet zelf. Hieronder de link naar een recente parel van zijn hand n.a.v. zijn eigen opname in een revalidatiehuis. Zachtaardig en liefdevol.

https://www.2doc.nl/documentaires/2024/09/mijn-nieuwe-vrienden-van-afdeling-drie.html

Verder een korte docu met daarin een prachtig beeld over Sherpa`s gemaakt tijdens de Corona epidemie. Inspirerend!

https://npo.nl/start/serie/2doc-kort/seizoen-5/schone-bergen/afspelen

Berggids Jangmu Sherpa en haar broer, befaamd bergbeklimmer Minga Sherpa, beklimmen de Mount Everest en ruimen afval op. Door de pandemie blijven de toeristen weg. De oorspronkelijke bewoners zien dit als een straf van de goden en daarom proberen ze hen weer gunstig te stemmen.

Goed weekend gewenst,
Floor & Jaap

Wex
Wex2

Aanmelden Comenius Lyceum Reünie

Beste collega’s,

Het is alweer een tijdje geleden sinds de laatste reünie, en sinds augustus 2024 bestaat het Comenius Lyceum alweer 25 jaar. Tijd dus voor een nieuwe reünie! Op zaterdag 30 november nodigen we alle oud-leerlingen en (oud)medewerkers van het Comenius Lyceum, het Reinaert en het Meridiaan College van harte uit om samen herinneringen op te halen. Lijkt het je leuk om erbij te zijn? Meld je dan aan via comeniuslyceum.nl/reunie, zodat we de catering kunnen afstemmen op het aantal bezoekers.

Huidige medewerkers van het Comenius dienen zich ook via de link aan te melden, maar betalen geen entree. Aanmelden voor de reünie kan t/m vrijdag 22 november.

Namens de organisatie,
Mariem Ben Salah

De Comenius Academy gaat van start!

Beste collega’s,

Met veel enthousiasme wil ik jullie informeren dat de huiswerkbegeleiding van de Comenius Academy vanaf dinsdagmiddag 12 november van start gaat!  De afgelopen periode hebben we 18 gemotiveerde leerlingen geselecteerd die als huiswerkbegeleider of als begeleider van het zorgteam aan de slag gaan. Deze bovenbouwleerlingen zullen de onderbouwleerlingen ondersteunen bij hun huiswerk.

Wat houdt de huiswerkbegeleiding in en hoe kunnen leerlingen zich aanmelden?
De huiswerkbegeleiding zal wekelijks plaatsvinden op dinsdagmiddag van 16.00 tot 17.30 uur. De onderbouwleerlingen die zullen deelnemen hebben zich vrijwillig opgegeven via Magister. Als leerlingen zich alsnog willen aanmelden kan dit alleen via de mentor, met een bericht naar de ouders. Afmelden kan ook alleen via een bericht van de mentor naar de coördinator. De mentor dient dan eerst contact op te nemen met de ouders.

Deze begeleiding is bedoeld voor leerlingen uit de eerste en tweede klas. De begeleiders geven vakinhoudelijke uitleg waar nodig, bieden leerstrategieën aan en zorgen voor een rustige werkplek. De begeleiders zullen dit schooljaar geschoold worden in het aanbieden van leerstrategieën (leren leren).

Belangrijk voor jou als docent:
Omdat er veel animo is voor de huiswerkbegeleiding, zullen alle lokalen op de eerste verdieping gebruikt worden. Dit betekent dat je niet langer kunt doorwerken in een lokaal op de eerste verdieping tijdens de genoemde tijd.

Mocht je nog vragen, opmerkingen of suggesties hebben, laat het mij dan graag weten!

Met vriendelijke groet,

Btissam Adluni 
Coördinator Comenius Academy

Collega’s gezocht voor de scholenArena

Op vrijdag 15 en zaterdag 16 november staan we met onze school op de ScholenArena in de Kromhouthal in Amsterdam-Noord. Dit is hét evenement waar alle Amsterdamse middelbare scholen zich presenteren aan groep 8-leerlingen en hun ouders. Ook wij hebben een eigen stand en zijn nog op zoek naar enthousiaste collega’s die samen met Marouane en ondergetekende onze school willen vertegenwoordigen.

  • Vrijdag 15 november: van 15:45 tot 20:30 uur
  • Zaterdag 16 november: keuze uit twee shifts:
    • van 08:45 tot 13:00 uur
    • van 12:45 tot 18:00 uur

Gemaakte reiskosten kunnen worden gedeclareerd. Aanmelden kan bij ondergetekende.
Meer informatie over de ScholenArena vind je hier: https://schoolkeuze020.nl/scholenarena/

Mariem Ben Salah

Comenius Lyceum Amsterdam
Jacob Geelstraat 38
1065 VT Amsterdam

020 614 0305
comenius@comeniuslyceum.nl
comeniuslyceum.nl