NUMMER 3
20 SEPTEMBER 2024
SCHOOLJAAR 2024-2025
NUMMER 3
20 SEPTEMBER 2024
SCHOOLJAAR 2024-2025
It’s a beautiful day
De zon scheen heerlijk de afgelopen dagen. Vandaag zijn de eerste klassen erop uitgetrokken om samen met een aantal buurtbewoners de buurt schoon te maken. Ik kwam erachter dat buurtbewoners de route vanaf het August Allebéplein naar het Comenius “de snoeproute” noemen, omdat er veel afval op de grond ligt wat voornamelijk van scholieren vandaan komt. Met dit initiatief probeerden we de leerlingen bewust te maken van het probleem. De buurtbewoners waardeerden het zeer dat wij als school mee wilden denken.
Dit is initiatief dat we willen voortzetten. Mogelijk organiseren we dit schooljaar nog een keer zo’n actie, maar dan tegen het einde van het schooljaar, als het weer goed is.
Dan kom ik meteen bij het volgende. We hebben de afgelopen weken al aardig wat activiteiten gehad. Het is leuk als we deze informatie met elkaar delen. Daarom doe ik bij deze weer een oproep aan jullie allen: stuur iets in! En als je foto’s hebt die je wilt delen (let daarbij wel op de gezichten van leerlingen in verband met de AVG), stuur ze vooral in. Of een les ter inspiratie!
P.S. Iemand is binnenkort 40 jaar in dienst… Wie o wie is dat?
Marouane
De planning voor de komende 3 weken
In deze nieuwsbrief
Felicitaties! ►
Pauzesurveillance ►
Lokalenverdeling kennismakingsgesprekken ►
De Gouden Weken ►
Indienen van projecten ►
Vergeef het ons ►
Bedankt! ►
Wij hebben jullie nodig! ►
In deze nieuwsbrief
Felicitaties! ►
Pauzesurveillance ►
Lokalenverdeling kennismakingsgesprekken ►
De Gouden Weken ►
Indienen van projecten ►
Vergeef het ons ►
Bedankt! ►
Wij hebben jullie nodig! ►
Felicitaties!
Beste collega’s,
Met dit bericht willen wij Malika namens de hele school van harte feliciteren met het behalen van haar tweedegraads lesbevoegdheid! Na verschillende jaren stage te hebben gelopen en daarnaast al een volwaardig lid van de sectie wiskunde te zijn geweest, is het geweldig om te zien dat zij nu officieel bevoegd is voor het vak wiskunde.
Maar Malika is nog niet klaar. Zij gaat verder studeren en nu aan de slag met een ICT-opleiding. Wij hebben er alle vertrouwen in dat zij ook hierin zal slagen.
Succes!
De schoolleiding & Samir
Pauzesurveillance
Beste collega’s
Afgelopen week heeft Jermaine het nieuwe rooster voor surveillance gemaild. Je ziet het ook in je magister agenda staan als je moet surveilleren. Mocht je een keer niet kunnen , vraag een collega om te ruilen of om voor jou in te vallen. De gangen zijn tijdens de pauzes verboden voor leerlingen, dus als je je lokaal uitloopt, neem de leerlingen mee naar beneden. De nummers in het schema corresponderen met de zones op het plaatje dat je hieronder ziet.
Als er nog vragen zijn hoor ik het graag.
Irene
Lokalenverdeling kennismakingsgesprekken
Beste collega’s,
Voor de collega’s die in het excelbestand het 1e tabblad hebben ingevuld enorm bedankt! Voor de collega’s die dit niet hebben gedaan, bij deze het vriendelijke verzoek om dat de volgende keer wel te doen. De lokalenverdeling staat in het 2e tabblad van het document. Daar kun je zien welk lokaal of ruimte aan jou is toegewezen. We hebben geprobeerd zoveel mogelijk verzoeken te verwerken.
Na het kennismakingsgesprek verwachten we een korte notitie in het logboek van de leerling. Als er geen bijzonderheden zijn, kan dat genoteerd worden. Dan weten we dat het gesprek heeft plaatsgevonden mochten de ouders een keer bellen.
Dank allemaal voor de medewerking, inspanningen en het geduld!
Met vriendelijke groet,
De schoolleiding
De Gouden Weken
De Gouden Weken zijn enorm belangrijk voor een succesvol schooljaar. Dit is de periode waarin we de basis leggen voor een veilige, positieve en voorspelbare leeromgeving. Het is essentieel om juist nu duidelijke afspraken te maken en deze consistent en consequent te handhaven.
We hebben de eerste twee weken er al op zitten, dus nu is het moment om door te pakken. De Gouden Weken duren in totaal zes weken, en in deze periode investeren we in een sterke groepsdynamiek en duidelijke regels. Dit betekent dat we allemaal dezelfde regels toepassen voor zaken als het gebruik van de agenda, het maken van huiswerk en toiletbezoek. We moeten vanaf het begin onze verwachtingen helder communiceren en zorgen dat leerlingen zich hieraan houden.
Wat we nu doen, heeft grote invloed op de rest van het schooljaar. Deze weken bepalen of je de komende maanden in een rustige flow kunt werken, of dat je het juist heel druk zult krijgen met het herstellen van structuur. Wees je daarvan bewust: investeren in duidelijke regels en een positieve sfeer betaalt zich later dubbel en dwars terug. Maak het jezelf makkelijker door nu al een stevig kader neer te zetten.
Een belangrijk onderdeel van deze periode is het vaststellen van een normatief kader: wat accepteren we wel en niet in de klas? Plagen en pesten moeten we direct aanpakken, zodat het duidelijk is dat we dit niet tolereren. Door nu strak de regels te handhaven, creëren we een leeromgeving waarin leerlingen zich veilig en gewaardeerd voelen.
Zie bijlage: navigeer naar succes in het Voortgezet Onderwijs
Link: https://www.leraar24.nl/70125/de-gouden-weken-voor-een-geslaagd-schooljaar/
Met vriendelijke groet,
Samir Ezzoubaa
Indienen van projecten
Het is dit schooljaar weer mogelijk om projecten/excursies in te dienen voor jouw vakgroep. Voor het indienen van een aanvraag voor project/excursie is het van belang dat je het formulier op de juiste manier invult.
Projecten kunnen tot 1 oktober aangevraagd worden, heb je later in het jaar nog een project, dan kan het tot maximaal 6 weken van tevoren aangevraagd worden. Dan gaan we kijken of het nog mogelijk is.
Wat moet je invullen?
1. Aanvrager : Sectie? Docent?
2. Voor welke klassen : individuele klassen? Lesgroepen? Leerjaren?
3. Aantal begeleiders nodig : ‘Vuistregel’. Elke 12 leerlingen 1 docent. Doe een voorstel welke begeleiders en noteer dit op het formulier.
4. Locatie : extern? Lokaal?
5. In het geval van lokalen : Maakt het niet uit? Of specifiek lokaal? Aantal?
6. Datum : Welke dag of dagen?
7. Lesuren : welke lesuren en hoeveel?
8. Kosten : Zijn er kosten verbonden? Zo ja, voor wie? Indien voor de school. Stuur dan ook een indicatie mee.
9. Zijn er bussen nodig, dit gaat via Remco meenemen met de kosten.
10. Aanvullende informatie : informatie wat nog van belang is voor het project.
11. Brieven voor ouders/leerlingen verzorgen.
Formulier om te downloaden en in te vullen:
formulier voor aanvraag projecten en excursies.docx
Het ingevulde formulier mailen naar: ieps@zaam.nl. Projecten worden op basis van volgorde van aanvraag, beschikbaarheid en haalbaarheid beoordeeld.
Vergeef het ons
Beste collega’s,
- Op 10 of 11 oktober hebben de leerlingen met AK een excursie naar het rivierengebied.
- Op 10 okt, klas h4-ak-2 en h4-ak-3 (MNDE+ min. 1 ak collega)
- Op 11 okt h4-ak-1 en v5-ak (PROS+ min. 1 ak collega)
Dus als je havo 4 op deze dagen lesgeeft zal een deel van de leerlingen wellicht ontbreken.
Excuus voor het ongemak.
Groet,
De AK-sectie
Bedankt!
Beste collega’s,
De kennismakingsdagen drukken elk jaar weer een stempel op die eerste dagen & ook dit jaar was dat geen uitzondering. Ditmaal gingen alle jaarlagen in de eerste dagen van het jaar samen sporten en op deze manier kennismaken met de nieuwe klassen.
Dit alles is ook dit jaar weer als een succes ervaren en vanuit de sectie LO willen we iedereen enorm bedanken voor hun inzet en toewijding om deze dagen succesvol te laten verlopen!
Dus bij deze: ENORM BEDANKT 🙏
Namens de sectie LO & alle leerlingen
Wij hebben jullie nodig!
Beste collega’s,
Wij doen een oproep aan jullie allen om interessante tijdschriften mee te nemen waarin vooral goede foto’s te vinden zijn. De leerlingen gaan hiermee aan de slag en gebruiken dit om collages te maken over wereldkunst. Dus heb je nog wat liggen thuis? Neem het mee en je kunt dit bij lokaal 025 inleveren.
Bedankt alvast!
Olleke
Comenius Lyceum Amsterdam
Jacob Geelstraat 38
1065 VT Amsterdam
020 614 0305
comenius@comeniuslyceum.nl
comeniuslyceum.nl