NUMMER 23
8 MAART 2024
SCHOOLJAAR 2023-2024

NUMMER 23
8 MAART 2024
SCHOOLJAAR 2023-2024

Hard work pays off

Zoals jullie weten is afgelopen maandag de inspectie van het onderwijs langs geweest. Het oordeel van hen is jullie wellicht niet onopgemerkt gebleven. En dat positieve oordeel moest gevierd worden. Op vrijdag is er taart geregeld voor het personeel en slagroomsoesjes voor de leerlingen. Ik ben trots op dit mooie resultaat wat wij met z’n allen wisten te behalen. Aan de andere kant… We wisten het van te voren al. Dat konden wij op de studiedag al zien met alle mooie dingen die wij hebben besproken. Toch was er nog 1 moment van stress voor hun bezoek. Vorige week vrijdag werd een laatste check gedaan op het lokaal waar zij de hele dag zouden zitten. En wat bleek? Er lag een plank op de grond. Het is vrijdagmiddag laat. Wat doe je dan? De koe bij de horens vatten..

PHOTO-2024-03-01-19-26-42
PHOTO-2024-03-01-19-26-43 3
PHOTO-2024-03-01-19-26-43

De collega’s die op dat moment aan het werk waren in dat lokaal waren enigszins verbaasd. Terwijl zij ongestoord verder konden werken (dat niet helemaal, want er werd geboord) kwam dat plankje weer te hangen waar het moest. De lokaalhoeder weer blij, de sectie weer blij en ik weer gerust gesteld. Of dat plankje het verschil had gemaakt weten wij niet. Wat wij wel weten is dat zij zeer te spreken waren over de betrokkenheid van onze leerlingen en medewerkers. Later in de nieuwsbrief sta ik nog stil bij de terugkoppeling die zij hebben gegeven.

Aankomende week staat onze laatste lesjesmiddag van dit schooljaar op de planning. We ontvangen dan een grote groep en in 2 shifts, ochtend en middag. Het gaat in totaal om 180 kinderen van 7 verschillende basisscholen. Jullie hulp is hier bij nodig. De desbetreffende collega’s ontvangen van Mariem hierover bericht.

De Islamitische maand Ramadan breekt aan. Een maand van reflectie en bezinning waarbij er extra aandacht wordt geschonken aan verdraagzaamheid, vrijgevigheid, liefdadigheid en saamhorigheid. In de nieuwsbrief wordt hier nog bij stilgestaan met de Iftar die ook dit jaar weer georganiseerd zal worden.

Fijn weekend!

Marouane

Terugkoppeling inspectie

Daar zaten wij dan afgelopen woensdag… Op de hei. Wij wisten dat de inspecteurs om half 10 nog een consensus overleg hadden met een 5e inspecteur. Tegen het einde van de ochtend konden wij het telefoontje verwachten. Om 10.57 ging de telefoon af en het gesprek duurde 37 minuten. Tijdens dit gesprek gingen wij alle indicatoren langs. Het definitief rapport volgt over 8 weken. Wij hebben wat teruggekregen. Zaken die wij goed doen en vooral ook moeten blijven doen, verbeterpunten of herstelopdrachten. Wat ik kan teruggeven is dat zij (voor nu) op basis van deze herstelopdrachten geen aanleiding zien om terug te keren. Tenzij er iets verandert met betrekking tot de resultaten. Daar later meer over.

OP0 Basisvaardigheden (geen oordeel)

Basisvaardigheden is nieuw. Dit werd voorheen niet zo expliciteit getoetst. Zij kijken hier nu wel al naar maar beoordelen deze nog niet. Wat zij wel kunnen doen is een herstelopdracht geven op dit onderdeel. We timmeren hard aan de weg en zijn goed op weg. Dat er vakoverstijgend wordt gewerkt met taaldoelen en hier aandacht aan wordt besteed, zien zij als een sterk punt.

OP2 Zicht op ontwikkeling en begeleiding van leerlingen (voldoende)

Wij hebben veel ondersteuning in huis. Meer dan een gemiddelde school. In het Amsterdamse merk je dat er door personele problemen bij externen zoals OKT en Altra, scholen zelf bepaalde ondersteuning organiseren. Wij documenteren veel en handelen ook ernaar. Een sterk punt. Wel hebben wij een herstelopdracht gekregen voor de OPP’s. Deze waren niet zichtbaar en wettelijk wel verplicht. Maar wat blijkt. Andere scholen hadden hier ook problemen mee. In Magister staat alles goed. Ik ben met Frank en Functioneel Beheer wezen schakelen en hebben de inspecteurs hierover ingelicht. Het probleem ligt (mogelijk) niet bij ons. Desondanks is de herstelopdracht vrij snel op te lossen. Wij kunnen aantoonbaar maken dat de OPP’s in Magister geregistreerd staan.

Op3 Pedagogisch didactisch handelen (voldoende)

De lessen die zij hebben bezocht waren sterk en doelgericht. Uit het gesprek met de leerlingen kwam naar voren dat de leerlingen de doelgerichte lessen waarderen. Wel zagen de inspecteurs nog verbetering als het gaat om de afstemming (differentiëren). Hierin hebben wij een herstelopdracht gekregen. De potentie van elke leerling werd niet volledig benut.

VS1 Sociale veiligheid (voldoende)

Het is veilig. Als er wat gebeurt, dan wordt er ingegrepen. De leerlingen vinden het op sommige momenten iets te stevig. Anderzijds is deze werkwijze wel ons succes. De anti-pestcoördinator staat bij ons in de schoolgids maar niet voldoende volgens hen. Wij hebben hierop een herstelopdracht gekregen. Het is onder de leerlingen namelijk niet bekend. Dit moet breder kenbaar gemaakt worden binnen de school en zichtbaar zijn in de schoolgids. Het aantal respondenten op de enquetes moet ook beter. Dat is geen herstelopdracht maar wel een verbeterpunt. De enquête wordt binnenkort ook opnieuw afgenomen conform de kwaliteitscyclus.

OR1 Onderwijsresultaten (voldoende)

Deze zijn goed. Waar wij wel op moeten letten is indicator R3 (bovenbouwsucces) op de havo. Die staat onder druk. Als de resultaten hierop negatief uitvallen kan het zijn dat zij alsnog volgend jaar op bezoek komen voor de havo naar aanleiding van de resultaten.

SKA1 Visie/Ambitie (voldoende)

SKA2 Uitvoering/kwaliteitscultuur (goed)

SKA3 Evaluatie/Verantwoording/Dialoog (voldoende)

Marouane

 

 

 

Bake Sale voor Pink Ribbon

Reuze bedankt aan alle ouders, leerlingen en collega’s die heerlijke lekkernijen hebben gebakken of gekocht tijdens de pauzes. We hebben samen een mooi bedrag van €645,70 ingezameld. Dankzij een interne, anonieme donatie hebben we dit bedrag kunnen afronden naar €1000.

In het bijzonder bedankt aan Barbara, onze topper die altijd paraat staat om te helpen en de leerlingen: Maryam uit klas 4, Raseena uit klas 2 en Amana uit klas 1, voor hun onschatbare hulp bij het organiseren van dit initiatief.

P.S.: 73% van onze Instagram-volgers die deelnamen aan onze poll was nog niet bekend met Pink Ribbon. Lang leven het algoritme want het bracht me bij het filmpje (klik hier) van Devano, een achttienjarige die al 10 jaar tegen kanker vecht. Samen met zijn vader heeft hij een stichting en campagne opgericht om het gebruik van kanker als scheldwoord te stoppen. Wellicht iets voor de mentorles?

Mariem Ben Salah

Bericht van de examensecretarissen!

Graag de herkansingen die 1 maart gemaakt zijn,  ophalen uit de kopieerruimte en nakijken.

Alle documenten die nodig zijn voor toetsweek 3, zijn vorige week gemaild samen met de nieuwsbrief.

Klassenlijsten en clusterlijsten Mavo
De  klassenlijsten en de clusterlijsten voor Mavo 3 en 4, die in de blauwe mappen  gestopt moeten worden liggen in de kopieerruimte in een groen bakje.

Klassenlijsten en clusterlijsten Havo Vwo
Bij de eerste toetsweek hebben alle docenten de hokjeslijsten ontvangen met het verzoek om ze zelf te kopieren voor de volgende toetsweken.

Als er vragen zijn over de toetsweek dan kunnen jullie naar Helma, Sanae, Ouisal en Miriam gaan.

De examensecretarissen

Read2Me

Afgelopen dinsdag heeft het Comenius Lyceum weer meegedaan aan de Amsterdamse finale van voorleeswedstrijd Read2Me in de OBA! Sare Kayyachy uit 1C deed mee namens onze  school en las voor uit Het verraad van Waterdunen van Rob Ruggenberg. De rest van de klas was mee als supporter, en Jeroen, Ibtissam en Feyza begeleidden het clubje.

Het was een gezellig en geslaagd uitje, en als kers op de taart is Sare ook nog eens tweede geworden (van de vier)! Het scheelde 1 punt met de winnaar, zei de jury. Ze kreeg een mooie trofee mee naar huis en straalde van oor tot oor.

Jeroen

20240305_153313
20240305_155606
OBA logo

Leerondersteuning van JoJoschool.nl

Beste collega,
Hierbij informeren we je over JoJoschool, waarvan het Comenius Lyceum gebruikmaakt. JoJoschool is een online platform waarop alle leerdoelen van 13 schoolvakken worden behandeld aan de hand van video’s, samenvattingen en opgaven. Dit materiaal is ontwikkeld door bevoegde docenten en wordt aan onze docenten en leerlingen beschikbaar gesteld ter ondersteuning van de dagelijkse lespraktijk. Zo kun je dit systeem als docent bijvoorbeeld gebruiken om naslagwerk voor leerlingen klaar te zetten in het PTA, om te differentiëren of om te remediëren.
Doorloop de onderstaande stappen om toegang te krijgen tot het leerplatform:
1.          Ga naar www.jojoschool.nl/inloggen
2.         Klik op ‘zoek je school’ en toets in: Comenius Lyceum. Klik nu op ‘volgende’
3.          Nu kun kan er via Magister worden ingelogd met het schoolaccount
4.         Een uitgebreidere inloginstructie is bijgesloten bij deze mail

jojoschool-logo-wit

Voor vragen over het systeem en de inhoud kun je via de chatfunctie op het platform direct contact opnemen met de mensen van JoJoschool.
We hopen dat je als docent voordeel kunt halen door dit platform te gebruiken en we hopen ook dat onze leerlingen hiermee hun leerprestaties kunnen verhogen. Aan mentoren willen we vragen om tijdens de mentorlessen te vragen naar de voortgang bij het inloggen en eventueel een eerste inlog te faciliteren. Hiervoor kan natuurlijk gebruik gemaakt worden van de mediatheek of een chromekar.

Met vriendelijke groeten,

De schoolleiding

Iftar 2024

Traditiegetrouw hebben we dit jaar weer twee iftars. Eén voor de onderbouw en één voor de bovenbouw. Voor degenen die nieuw zijn op school of voor degenen die dit nog niet eerder hebben meegemaakt, de Iftar is de maaltijd die wordt genoten door moslims na zonsondergang tijdens de heilige maand Ramadan.
Voor de onderbouw klassen 1 en 2, zal de Iftar plaatsvinden op 22 maart, in de lokalen onder begeleiding van de mentoren.  De leerlingen nemen zelf hun eten mee. De mentoren krijgen hierover nog tekst en uitleg.

Voor de leerjaren 3, 4, 5 en 6 zal de Iftar  op 29 maart gezamenlijke plaatsvinden in de aula. Kaartjes daarvoor zullen in de aula verkocht worden. Informatie daarvoor volgt nog. Gewoontegetrouw is er ook een goede doelenactie verbonden aan de iftars en deze keer is het goede doel: https://islamic-relief.nl/

Ramadan kareem

Als er docenten zijn die graag willen helpen bij het organiseren van deze speciale gebeurtenis, laat het dan alsjeblieft weten aan Bouteyna, , Imane Chouitar   of Mohammed. We waarderen alle hulp die we kunnen krijgen om dit evenement soepel te laten verlopen.

Namens de feestcommissie met vriendelijke groeten,

Bouteyna

Invitation to fast activation

Over enkele dagen begint de Ramadan, inmiddels bekend bij velen, de Heilge vaste maand van islamitische mensen. Tijdens deze maand mag er niets anders dan speeksel doorgeslikt worden vanaf vlak voor zonsopgang tot zonsondergang. Na zonsondergang mag er weer gegeten en water gedronken worden. Veel mensen denken dat het bij de Ramadan voornamelijk over het niet eten gaat, maar dit is niet helemaal waar.

Doormiddel van deze actie willen wij aandacht geven aan ons bewustzijn en mensen graag uitnodigen om mee te doen aan deze 30 dagen uitdaging en dus mee te vasten daar waar mogelijk is. Deze actie is niet bedoeld om mensen te laten bekeren tot de islam, daar zit namelijk een ander proces aan verbonden. Wel is deze actie bedoeld om mensen te laten reflecteren op ons medeleven voor elkaar, onze service naar elkaar, de gemeenschappelijke bijeenkomst en spirituele ontwikkeling.

In het kader van goede wil is het belangrijk dat we realiseren dat je kunt doneren, maar dat de uitdaging met jezelf aangaan een ander soort beleving geeft en het je vaak inzicht geeft in je eigen kracht. Kortom Doneer je tijd en empathie en of je geld.

Tijdens deze 30 dagen leven we ons in hoe het is om een ​​deel van de dag niks te kunnen consumeren behalve de gedachten die ons consumeren.

Ramadan-Celebration.jpg

Persoonlijk is Ramadan de tijd van het jaar waar ik het meest naar uitkijk, omdat het voor mij een tijd is om naar binnen te reizen. De Ramadan stelt ons in staat om als collectief contact te maken met ons innerlijke zelf en na te denken over de vooruitgang die we hebben geboekt om betere mensen te worden en het werk dat nog gedaan moet worden in de toekomst.

Daarnaast leef ik mij in dat heel veel  kinderen, ouderen en volwassenen in oorlogsgebieden kampen met het gevoel dat ze niet bij hun familie kunnen zijn voor de warme, heerlijke iftars (vasten verbreek maatijden) die met zorg en liefde zijn bereid, het vasthouden van elkaar, het lachen met famillie en vrienden en het gevoel erbij te horen (dat je als moslim ervaart als je met je familie bidt).

Het spreekt voor zich dat dit niet een gedachte is die uitsluitend aan moslim mensen toebehoort, maar aan allen die alleen lijden.

Er komt echter een verandering aan omdat WIJ aan het veranderen zijn…

Er zal nog verdere informatie volgen met de betrekking tot:

  • Een toolkit voor (niet moslim) vastende mensen
  • Mensen die willen vasten maar door medische redenen niet mee kunnen vasten
  • Links waar geld of voedselpakket gedoneerd kan worden.
  • Iftar Bijeenkomsten
  • Podcasts m.b.t tot vasten en verschillende thema’s in onze samenleving. (bijv: Jeugd en empathie) 

WE kijken er naar uit om dezelfde aankomende 30 dagen de uitdaging aan te gaan.

Samen zijn wij niet alleen.

Met heel veel liefde,

Sensoutheca (Souhayla Ou-Oumar)

+ RAFI Amsterdam (raising awareness and funds organisatie)

IMG_9450
IMG_9453

Jan Jaap bedankt!

Voor mijn les had ik wat ondersteunend materiaal nodig. Ridder Jan Jaap stond voor mij klaar en had het verzoek gekregen om iets klaar te stomen. En dat is hem gelukt. Met als resultaat deze prachtige foto’s. Ik weet niet hoe het met jullie zit. Maar dit ziet er behoorlijk echt uit…

Jan Jaap bedankt!

Sefat

IMG_9456

Even voorstellen

Hi, via deze weg wil ik mij graag voorstellen. Ik ben Fanna Desta en ben 27 jaar oud. Vanaf mijn 16e heb ik gekozen om de richting: zorg op te gaan. Hier ben ik nooit meer van afgeweken, omdat ik er zoveel van leer! Ik heb stages gelopen en werkervaring opgedaan met diverse doelgroepen in de zorg. Denk hierbij aan dementerende ouderen, mensen met een verstandelijke beperking, schoolkinderen en pubers. Bij de laatste twee doelgroepen ligt mijn specialisatie. Tijdens mijn HBO studie: Sociaal Pedagogische Hulpverlening heb ik gekozen voor het uitstroomprofiel: Jeugd en mijn SKJ behaald.

Na mijn studie ben ik de jeugd psychiatrie ingegaan en heb ik groepswerk gedaan bij LEVVEL. Dit vond ik erg leuk, maar ergens vond ik het jammer om te zien dat er jongeren waren die laagdrempelige zorg hebben gemist. Als jongeren bij LEVVEL aankloppen is de zwaarte van de problematiek soms tussentijds verergerd. Jongeren weten vaak niet waar aan te kloppen totdat specialistische hulp betrokken raakt.

Mijn doel is om dit bij mijn nieuwe baan als ouder kind adviseur bij het Comenius voor te zijn. Het is van belang dat ouders en jeugdige mij makkelijk kunnen benaderen met allerlei vragen. Dit kunnen simpele opvoed en opgroeivragen zijn, maar kom ook vooral langs als je ergens mee zit. Loop niet te lang rond met een naar gevoel, maar maak dit bespreekbaar! Mogelijk is steun of advies genoeg en werkt dit niet? Dan maken we samen een plan. Vanaf vrijdag 15 maart staat de deur voor jullie open en zal ik elke vrijdag aanwezig zijn. Voel je welkom om een gesprek met mij in te plannen.

Fanna Desta

Het Comenius Lyceum zoekt een conrector

Het Comenius Lyceum zoekt met ingang van volgend schooljaar een conrector. Klik hier voor de vacature.

Indien er collega’s zijn die interesse hebben. Maak dit dan bij mij kenbaar zodat er nog een voorgesprek kan plaatsvinden.

Marouane

Comenius Lyceum Amsterdam
Jacob Geelstraat 38
1065 VT Amsterdam

020 614 0305
comenius@comeniuslyceum.nl
comeniuslyceum.nl