Talentenwedstrijden

Laat je talent zien en ga ervoor!

Ben jij die leerling die vernieuwende ideeën heeft over de toekomst? Of kun je beregoed schrijven? Ben jij de nieuwe Vincent van Gogh? Of treed je liever in de voetsporen van Albert Einstein?

Er zijn allerlei mogelijkheden om je talent de vrijheid te geven en te ‘showen’. En als je er dan ook nog voor beloond wordt of publiciteit krijgt, dan geeft je dat meer mogelijkheden om verder te groeien.

Maar waar kun je dan terecht met je talent?
Door de verschillende ‘wedstrijden’ in kaart te brengen proberen wij antwoord te geven op die vraag.

Check de informatie en meld je aan!

De wedstrijden zijn ingedeeld in onderbouw en bovenbouw. Daarbinnen volgens de alfawetenschappen (bestuderen de producten van menselijk handelen), bètawetenschappen (bestuderen de niet-menselijke natuur) en de gammawetenschappen (bestuderen het menselijk handelen). Veel wedstrijden zijn voor onder- en bovenbouw dus die zie je dan dubbel staan.

ONDERBOUW

Alfawetenschappen

• Kunstbende : de wedstrijd voor jong creatief talent
  • Talent voor taal : schrijfwedstrijd
  • Martin Luther King lezing, scholierenwedstrijd

Bètawetenschappen

• Wiskundeolympiade
    International Environment & Sustainability Project Olympiad: De wedstrijd is verdeeld in 3 categorieën Energy, Environment en Engineering behorend tot de vakken Natuurkunde/NLT , Scheikunde, Biologie, Aardrijkskunde en/of Maatschappijleer. (Kijk op tab project categories voor alle subcategorieën)
  • Wereldwijde wiskundewedstrijd Kangoeroe: reken- en wiskundewedstrijd
  • International Junior Science Olympiad: een wedstrijd op het gebied van science voor havo en vwo leerlingen van 15 jaar of jonger. Het is het uitdagen en stimuleren van geïnteresseerde en getalenteerde derde klas leerlingen van havo en vwo op het gebied van science en technologie. Meedoen aan de IJSO kan leerlingen helpen bij het maken van een geschikte profielkeuze.
  • International Conference of Young Scientists: conferentie internationaal wetenschappelijk onderzoek
  • Informaticawedstrijd
  • Professor Mario Ruivoprijs: bedenk een vernieuwend project die onze relatie met de oceaan kan verbeteren

BOVENBOUW